Outsourcing utrzymania ruchu
-- niedziela, 10 kwiecień 2011
Termin outsourcing jest angielskim skrótem od outside-resource-using, oznaczającym korzystanie z zasobów zewnętrznych. Pojęcie to po raz pierwszy zostało użyte w 1979 r. i odnosiło się do kupowania niemieckich projektów przez brytyjski przemysł motoryzacyjny. Sama koncepcja biznesowa powstała jednak wcześniej.
Redakcja miesięcznika Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych zapytała czytelników, jaki zakres prac w firmach jest najczęściej wydzielany podmiotom zewnętrznym. Zapytała także o kryteria, które są brane pod uwagę przy wyborze dostawcy usług utrzymania ruchu. Interesująca wydaje się być próba odpowiedzi na pytanie: nad jakimi maszynami i urządzeniami przemysłowymi sprawowany jest nadzór przez podmioty zewnętrzne.
Raport powstały na podstawie odpowiedzi czytelników na pytania ankiety przeprowadzonej w lutym 2011 r. stara się odpowiedzieć m.in. na pytania: jak oceniane są firmy oferujące usługę outsourcingu utrzymania ruchu? Czy fabryki w ciągu najbliższego roku planują zlecić zewnętrznym firmom nadzór nad infrastrukturą techniczną? Ponadto informacji udzieliły firmy – dostawcy usług outsourcingu utrzymania ruchu.
Mechanika zlecana najczęściej
Z ankiety jednoznacznie wynika, że firmy najczęściej wydzielają podmiotom zewnętrznym opiekę nad mechaniką (około 48% ankietowanych). Drugie miejsce zajmują równocześnie elektryka oraz instalacja sprężonego powietrza (40% czytelników). Na trzeciej pozycji plasuje się automatyka. W następnej kolejności czytelnicy miesięcznika Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych wymienili ex aequo gospodarkę smarną i olejową oraz elektronikę (około 18% czytelników). Ponad 15% ankietowanych podało, że nie korzysta z outsourcingu utrzymania ruchu. Dlaczego? Otóż jako przyczyny wymienia się funkcjonowanie własnych służb w tym zakresie, czy też to, że w dłuższej perspektywie czasowej jakość usług pogarsza się, a ich świadczenie wychodzi drożej niż utrzymanie własnych służb.
Jakie są inne techniczne aspekty funkcjonowania fabryki, które mogą być obsługiwane za pomocą outsourcingu? Wymieniano spawanie, wspomaganie przeglądów prewencyjnych, analitykę procesową oraz obsługę instalacji cieplnej. Kilkakrotnie podawano, że firmom zewnętrznym zlecana jest obsługa budynków, w tym prowadzenie książek serwisowych.