Łożyska
-- poniedziałek, 04 luty 2013
By nie dopuścić do nadmiernego wypełnienia łożyska smarem, co może spowodować jego przegrzanie, smarowanie powinno być przeprowadzane z zachowaniem szczególnej ostrożności. Skutkiem przegrzania jest upłynnienie smaru i obniżenie żywotności samego łożyska. Dobrym rozwiązaniem chroniącym przed przesmarowaniem są odrzutniki nadmiaru smaru. Jeśli jednak nie ma w urządzeniu takiego odrzutnika, należy zastosować dawkę uzupełniającą nieprzekraczającą 5% początkowej wartości.
Smarować można na wiele sposobów
Decydując się na odpowiedni rodzaj smarowania, musimy uwzględnić zarówno konstrukcję samych łożysk, jak i konstrukcję i sposób smarowania całego urządzenia, w którym znajdują się te łożyska.
Środkiem smarującym może być smar stały lub olej. To, jaki środek powinien zostać użyty, zależy od kilku czynników. Uogólniając, smary stałe stosuje się wtedy, gdy konstrukcja urządzenia nie jest w stanie zapewnić smarowania łożysk albo konstrukcja węzła łożyskowego jest zamknięta. Smary stałe są niezastąpione również w przypadku łożysk pracujących z niewielkimi prędkościami, w których nie dochodzi do nadmiernego rozgrzania podczas pracy. Stosując smar stały, należy przestrzegać pewnej zasady – oprawy z łożyskiem nie wypełnia się w całości, lecz zostawia się wolną przestrzeń w oprawie do 30–50% objętości, żeby smar mógł zostać wyparty z łożyska, które zostało wprowadzone w ruch.
Olej znajduje natomiast zastosowanie w przypadku łożysk, które są poddane silnym obciążeniom i pracują z dużymi prędkościami obrotowymi. Można go dostarczać do łożysk na różne sposoby. Istnieją różne metody smarowania olejowego. Oto niektóre z nich:
kąpiel olejowa – niewątpliwie najbardziej popularny, a przy tym najprostszy sposób smarowania, wymagający jedynie zanurzenia łożyska w oleju. W celu upewnienia się, że poziom oleju jest optymalny, można zastosować urządzenia wyrównujące, np. LAHD 500 firmy SKF;
pierścień olejowy – metoda smarowania cechuje się wysoką niezawodnością. Pierścień umieszcza się luźno na tulei osadzonej na wałku z jednej strony łożyska i zanurzonej w oleju w dolnej połowie oprawy. W momencie obracania się wału wraz z nim obraca się również pierścień, przenosząc olej znajdujący się na spodzie do rynienki olejowej. W dalszej kolejności olej przepływa przez łożysko z powrotem do zbiornika na dnie;