Łożyska – wiadomości podstawowe
-- czwartek, 01 marzec 2007
Ze względu na konstrukcję i zasadę pracy łożyska dzielimy na:
1. ślizgowe
2. toczne
3. elektromagnetyczne
Ze względu na na możliwość wychylenia się pierścienia zewnętrznego łożyska dzielimy na:
1. zwykłe
2. wahliwe
Ze względu na rodzaj występujących obciążeń (kierunku działających na łożysko sił) łożyska dzielimy na:
1. poprzeczne (promieniowe)
2. wzdłużne (osiowe)
3. skośne
Łożyska ślizgowe dzielimy:
1. Ze względu na rodzaj smarowania na:
1.1 suche
1.2 powietrzne
1.3 olejowe
1.3.1 hydrostatyczne
1.3.2 hydrodynamiczne
2. Ze względu na prędkość obrotową na łożyska:
2.1 o stałej prędkości obwodowej
2.2 o zmiennej prędkości obwodowej
2.3 o oscylacyjnym ruchu obrotowym
3. Ze względu na obciążenie na łożyska o obciążeniu:
3.1 statycznym
3.2 dynamicznym
4. Ze względu na możliwość wychylenia panwi względem korpusu na łożyska:
4.1 stałe
4.2 wahliwe
Łożyska toczne dzielimy:
1. Ze względu na kształt elementu tocznego na:
1.1 kulkowe
1.2 wałeczkowe (walcowe)
1.3 igiełkowe
1.4 stożkowe
1.5 baryłkowe
1.6 toroidalne
2. Ze względu na liczbę rzędów elementów tocznych:
2.1 jednorzędowe
2.2 dwurzędowe
Łożyska wałeczkowe (walcowe)
Łożyska te przeznaczone są głównie do przenoszenia obciążenia poprzecznego (nawet o dużych wartościach). Dopuszcza się co prawda występowanie bardzo małego obciążenia wzdłużnego, ale nie jest ono pożądane. Łożyska wałeczkowe są odporne na działanie chwilowe lub nagłe większych obciążeń osiowych. Rolę odgrywają nie tylko konstrukcja łożyska, ale także rodzaj smaru (olej, smar plastyczny) oraz warunki termiczne pracy łożyska, znajdujące swoje odbicie we właściwościach smaru. Łożyska walcowe, szczególnie jednorzędowe, są wrażliwe na występowanie niewspółosiowości wału i obudowy.