Łożyska toczne – Nowe materiały, nowe konstrukcje
-- piątek, 01 luty 2008
Podstawowym celem pracy łożysk jest zmniejszenie zapotrzebowania maszyny na energię. Nowe konstrukcje są tak projektowane, aby podczas pracy zużywały mniej energii.
Typy łożysk z wstępnie smarowanymi uszczelnieniami lub takie, które są smarowane na cały okres eksploatacji, w rezultacie zewnętrzne uszczelnienia nie są niezbędne, upraszcza to ustawianie łożysk, minimalizuje konserwację i promuje „przyjazną” pracę na poziomie podłogi (brak wycieków przy smarowaniu)
Łożyska toczne w sprzęcie z ruchem obrotowym tradycyjnie redukują tarcie przez wykorzystanie elementów tocznych, przenoszą obciążenia wału, zapewniają sztywność układu oraz umocowanie wału.
Wiele nowych rozwiązań może być powiązanych bezpośrednio z powstającymi nowymi segmentami rynkowymi i nowymi zastosowaniami. Fabryki dążą nieustannie do oszczędzania energii, ograniczania do minimum konserwacji i zwiększania wydajności produkcyjnej. Maszyny w fabrykach pracują szybciej, ciszej i dłużej przy zoptymalizowanych parametrach eksploatacyjnych sprzętu. Łożyska toczne mogą odgrywać poważną rolę w spełnianiu tych celów, czy to w silnikach elektrycznych, przekładniach, wentylatorach, pompach, kompresorach, obrabiarkach, robotach, czy też w innych zastosowaniach, niezależnie od gałęzi przemysłu.
Podobnie jak w przypadku większości operacji w zakładzie, to przede wszystkim sprawność energetyczna decyduje, jak łożysko toczne jest zaprojektowane i wyprodukowane. Zapotrzebowanie na wielofunkcyjność wymaga innowacji w samej konstrukcji łożyska. Zastosowanie powłok ochronnych i niekonwencjonalnych materiałów oraz użycie uszczelnień integralnych to jedne z najbardziej wiodących trendów w świecie łożysk.
Gdzie można zaoszczędzić energię
Pompy, kompresory, przenośniki i wentylatory to sprzęt napędzany silnikami, pochłania on około 16% całej energii zużywanej w przemyśle w USA. Ponieważ ceny energii rosną w sposób ciągły, kierownicy zakładów poszukują efektywnych sposobów na mniejsze zużycie energii. Jedną ze ścieżek jest poprawienie wydajności silników elektrycznych.
Oszacowano, że każdego roku z powodu niewłaściwej wydajności silników układy napędzane silnikami tracą do 15% energii, tj. około 204 mld kilowatogodzin (kWh). Około 20% tych strat (41 mld kWh rocznie) wynika ze strat mechanicznych, a 20% (8,2 mld kWh rocznie) dotyczy łożysk tocznych. Podstawowym celem zastosowania łożysk jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię przez maszynę.