Łożyska specjalne
-- niedziela, 12 grudzień 2010
W łożyskach hybrydowych firmy SKF uwzględniono konstrukcję obejmującą pierścienie wykonane ze stali łożyskowej, elementy toczne wykonane z azotku krzemu klasy łożyskowej. Rozwiązanie takie zapewnia bardzo dobre właściwości izolacyjne. Oprócz tego do zalet takiego rozwiązania zaliczyć można także pracę przy wyższych prędkościach roboczych. Nie bez znaczenia pozostaje zwiększona trwałość w porównaniu z łożyskami bazujących na tradycyjnych materiałach. W warunkach niewystarczającego smarowania środek smarny nie przedostaje się między azotek krzemu i stal. Tym sposobem łożyska te mogą dłużej pracować w trudnych warunkach lub wtedy, gdy występuje środek smarujący o niskiej lepkości roboczej.
W robotach przemysłowych oraz w maszynach włókiennych, prasach drukarskich uwzględnia się łożyska o cienkościennych pierścieniach oraz bardzo małym przekroju poprzecznym. Inne cechy tego typu rozwiązań to również niewielka masa, a także niski poziom tarcia. Konstrukcja ta zapewnia wysoką sztywność.
Wyniki badania jednoznacznie stwierdzają, że w zakładach przemysłowych znajdują zastosowanie łożyska specjalne. Bardzo często uwzględnia się je w konstrukcji maszyn i urządzeń hutniczych, a także walcarek i pras. Konieczną rolę odgrywa zatem zarówno konstrukcja, jak i materiał łożyska, pozwalający na pracę w wysokich temperaturach.
Czytelnicy Inżynierii i Utrzymania Ruchu Zakładów Przemysłowych podkreślają, że łożyska dostępne na rynku spełniają swoje wymagania. Stąd też ten sam producent uwzględniany jest najczęściej przy zakupie kolejnych łożysk. Ankietowani skarżą się jednak na niejednokrotnie długi czas oczekiwania na zamówienie łożyska oraz na brak usług związanych z serwisowaniem łożysk.
Smarowanie nie tylko łożysk…
Marek Dębinski, kierownik Działu Serwisu Olejowego LOTOS Oil
We współczesnych zakładach strategia efektywnego smarowania ma zasadniczy wpływ na sukces przedsiębiorstwa.