Łożyska ślizgowe, cz. II
-- piątek, 01 czerwiec 2007
Bezobsługowy świat z łożyskami ślizgowymi TX
Dzisiejsza rzeczywistość wymaga od konstruktorów maszyn i urządzeń coraz większej koncentracji na zminimalizowaniu kosztownej obsługi oraz ilości stosowanego środka smarowego – przy równoczesnym podnoszeniu trwałości maszyn. Firma SKF, podążając w tym kierunku, skonstruowała nową rodzinę łożysk ślizgowych i oczkowych typu TX. Łożyska typu TX wykonane są ze stali hartowanej na wskroś lub stali nierdzewnej i charakteryzują się:
- ulepszoną tkaniną PTFE – mocniejszą, bardziej odporną na zużycie nawet w wyższych temperaturach,
- mocniejszym, bardziej wydajnym uszczelnieniem,
dogładzanymi lub chromowanymi powierzchniami ślizgowymi,
zoptymalizowaną powierzchnią kontaktową.Każde z tych ulepszeń wpływa na zdolność tego typu łożysk do przenoszenia większych obciążeń oraz wydłużenie trwałości, nawet w zanieczyszczonym środowisku pracy. Konsekwencją możliwości przenoszenia większych obciążeń jest fakt, że to samo łożysko może być bardziej obciążone lub można zastosować łożysko o mniejszych rozmiarach. To oczywiście można wykorzystać do projektowania maszyn o mniejszych gabarytach, ale spełniających te same wymagania techniczne.
Ponieważ poślizg powierzchni w łożyskach TX nie odbywa jak dotychczas na środkach smarowych na bazie oleju, które wymagają uzupełniania – są one przyjazne środowisku naturalnemu, co ma ogromne znaczenie zwłaszcza dziś.
Oprócz tradycyjnych zastosowań łożyska TX mogą być wykorzystane np. w cylindrach hydraulicznych, dźwigach, przenośnikach łańcuchowych, robotach przemysłowych, maszynach włókienniczych i drukarskich, maszynach w przemyśle spożywczym, aplikacjach samochodowych i turbinach wiatrowych.