Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Łożyska ślizgowe, cz. II

-- piątek, 01 czerwiec 2007

  • stopy cynowe (dobre własności ślizgowe, dobra odkształcalność, odporność na zatarcia i korozję),
  • stopy ołowiowe (tańsze w uzyskaniu, bardziej miękkie),
  • brązy odlewnicze cynowe oraz ołowiowe (duża twardość i wytrzymałość),
  • mosiądze (mniejsza wytrzymałość, podwyższona temperatura pracy),
  • stopy aluminium z miedzią, niklem i krzemem (dobra odporność na korozję, ale znaczna rozszerzalność cieplna),
  • tworzywa sztuczne, np. poliamid, polietylen, polistyren, polimetakrylen metylu (PMMA),
  • politetrafluoroetylen (PTFE) – bardzo dobre własności ślizgowe (szczególnie niski współczynnik tarcia suchego), zjawisko samodocierania, odporność na ścieranie, tłumienie drgań, cichobieżność, antykorozyjność, ale nie najlepsze właściwości mechaniczne, niska przewodność cieplna, znaczna rozszerzalność, mniejsza odporność na warunki środowiska pracy,
  • intermetale – np. połączenie tytanu i aluminium.

Podsumowanie

Łożyska ślizgowe stanowią uzupełniające konstrukcje względem łożysk tocznych i w wielu zastosowaniach wykazują lepsze właściwości.

 

 

 

Literatura

1. Praca zbiorowa, Mały poradnik mechanika, tom 2, WNT 1994

2. Praca zbiorowa, Podstawy konstrukcji maszyn, tom 2, WNT 1995

3. Materiały handlowe firmy SKF sp. z o.o.

4. Materiały handlowe firmy Timken

5. Materiały ogólnodostępne: Politechnika Śląska w Gliwicach, Instytut Automatyki, Zakład Inżynierii Systemów

Dr inż. Radosław Morek jest adiunktem w Instytucie Technologii Maszyn Politechniki Warszawskiej, r.morek@cim.pw.edu.pl
Arkadiusz Rosłonowski jest członkiem koła naukowego CAD/CAM przy
Instytucie Technologii Maszyn Politechniki Warszawskiej

 

 

 

Szczegółowy podział łożysk zarówno ślizgowych, jak i tocznych został przedstawiony w pierwszej części raportu, w magazynie Inżynieria & Utrzymanie Ruchu nr 2(30) z marca 2007 r.

 

Ze względu na możliwość wychylenia się pierścienia zewnętrznego łożyska dzielimy na:

 

1. zwykłe

2. wahliwe

 

Ze względu na rodzaj występujących obciążeń (kierunku działających na łożysko sił) łożyska dzielimy na:

 

1. poprzeczne (promieniowe) (rys. 3, 4, 5, 6)

2. wzdłużne (osiowe) (rys. 7, 8)

3. skośne (rys. 2)

 

Łożyska ślizgowe dzielimy na:

 

1. Ze względu na rodzaj smarowania:

1.1. suche

1.2. powietrzne

1.3. olejowe

1.3.1. hydrostatyczne (płyn, gaz są podawane pod ciśnieniem)

1.3.2. hydrodynamiczne (warstwa nośna powstaje w wyniku ruchu obrotowego)

2. Ze względu na prędkość obrotową na łożyska:

2.1. o stałej prędkości obwodowej (za wyjątkiem rozruchu i zatrzymania)

2.2. o zmiennej prędkości obwodowej (w zakresie samej prędkości i kierunku obrotu)

2.3. o oscylacyjnym ruchu obrotowym

3. Ze względu na obciążenie na łożyska o obciążeniu:

3.1. statycznym

3.2. dynamicznym

4. Ze względu na możliwość wychylenia panwi względem korpusu na łożyska:

4.1. stałe

4.2. wahliwe

5. Ze względu na kształt powierzchni współpracujących łożyska (np. sferyczne, rys. 2)


Przeczytaj także

Zdalny monitoring
Zdalne monitorowanie parametrów maszyn i procesów z wykorzystaniem technologii bezprzewodowej pomaga użytkownikom rozwiązywać problemy eksploatacyjne poprzez integrację nowych technologii oraz już... więcej »
Polski rynek magazynowy pozostaje w świetnej kondycji
Międzynarodowa firma doradcza prezentuje wyniki raportu „MARKETBEAT Rynek magazynowy w Polsce – podsumowanie I połowy 2018 roku”. Pierwsze półrocze 2018 roku zakończyło się trzema rekordami na rynku... więcej »
Efektywna produkcja napędza konkurencyjność
Obniżenie kosztów i zwiększenie wydajności produkcji to główne założenia transformacji cyfrowej, na którą otwiera się przemysł. Potencjał nowych technologii dostrzegają też firmy działające w Polsce,... więcej »
Boom na IoT w produkcji dyskretnej
Rynek dyskretnej produkcji w najbliższych latach będzie przeżywał prawdziwy boom na rozwiązania Internetu Rzeczy. Jak wynika z raportu „Globalny rynek Internetu Rzeczy w dyskretnej produkcji”, do... więcej »
VI Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki TransLogistica Poland
Szóste targi TransLogistica Poland, to największe w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej wydarzenie biznesowe dla firm poszukujących i korzystających z usług transportowych, spedycyjnych,... więcej »
Niedobory kadrowe, niedoinwestowanie i błędy ludzkie stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa przemysłowych systemów sterowania w kluczowych branżach
Według badania Kaspersky Lab poświęconego stanowi cyberbezpieczeństwa przemysłowego w 2018 r., firmy z sektora przemysłowego i energetycznego, jak również przedsiębiorstwa transportowe i logistyczne,... więcej »
 
Aktualne wydanie

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia





SONDA

Czy inwestycje na rzecz energooszczędności się opłacają?

Oddanych głosów: 16

50% 50 %
tak 8 głos(ów)

31.3% 31.3 %
nie 5 głos(ów)

18.8% 18.8 %
nie potrafię wyliczyć 3 głos(ów)


Wydania specjalne

O wydawnictwie   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Darmowa prenumerata   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2021 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce