Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Łożyska ślizgowe, cz. II

-- piątek, 01 czerwiec 2007

Innym spotykanym rozwiązaniem są tuleje zwijane z włókien z zastosowaniem żywic (duże obciążenia, drgania, środowisko sprzyjające korozji). Stąd ich zastosowanie w maszynach budowlanych, rolniczych, technologicznych oraz portowych.

Jak wiadomo, zasada działania łożysk ślizgowych bazuje na współpracy powierzchni roboczych panewki i kadłuba (panwi i czopa) i ich wzajemnego poślizgu (tarcie ślizgowe). Zjawisko tarcia w łożyskach ślizgowych nie jest zagadnieniem prostym. Zakłada się, że łożyska te pracują prawie zawsze ze smarowaniem.

Rys. 8a. Łożysko ślizgowe płaskie – służy wyłącznie do obciążenia wzdłużnego

 

 

 

 

Rys. 8b. Łożysko ślizgowe koliste – uwzględnia również siły poprzeczne

Choć wyróżnia się tarcie suche, to jednak w takim przypadku główną rolę odgrywają właściwości materiałów, z których wykonane są powierzchnie współpracujące. Gdy smar z jakichś powodów został usunięty z łożyska i tarcie zachodzi między powierzchniami nieprzystosowanymi do takich warunków, należy się liczyć z wystąpieniem:

  • znacznego wzrostu temperatury łożyska,
  • zwiększonego tempa zużycia powierzchni,
  • wykruszania się powierzchni i ich plastycznego odkształcania,
  • (stal po stali) zatarcie poprzez połączenie się powierzchni w wyniku odkształceń plastycznych,
  • (stal po stali) wytopienie się fragmentu materiału.

Gdy tarcie ślizgowe następuje z minimalną ilością smaru, który tworzy bardzo cienką warstwę pomiędzy współpracującymi powierzchniami, wówczas tarcie takie nazywamy granicznym. Występuje ono w szczególnym czasie, przy rozruchu oraz podczas przerwy w dozowaniu środka smarnego. Kwestie związane ze smarowaniem łożysk, zarówno ślizgowych, jak i tocznych, będą tematem odrębnego artykułu. Lepkość smaru sprzyja zaciąganiu smaru przez obracające się względem siebie powierzchnie. Następuje wówczas przepływ smaru z pewnym ciśnieniem. Gdy czop i panewka są oddzielone większą od minimalnej warstwą smaru, to jest to skutkiem siły wyporu smaru, która może częściowo lub całkowicie równoważyć obciążenie czopu. Powierzchnie czopu i panewki w takim przypadku wchodzą wierzchołkami swoich nierówności – następuje tzw. tarcie mieszane. Gdy czop i panewka są całkowicie oddzielone, zużycie powierzchni jest zminimalizowane, a tarcie takie nazywa się tarciem płynnym. Typowe wartości współczynnika tarcia dla łożysk ślizgowych wynoszą 0,01 do 0,05, a przy optymalnych warunkach smarnych nawet 0,001. Jednak łożysko źle obsługiwane może cechować się zdecydowanie wyższym współczynnikiem, czyli nawet ok. 0,1. Tarcie płynne i związana z tym reologia przepływu smaru przez łożysko oraz występujące w układzie siły prowadzą do przesunięcia się czopu. Zjawisko takie może doprowadzić do nierównoważenia układu współpracujących elementów łożyska i do wystąpienia drgań, a nawet do uszkodzenia mechanicznych powierzchni. Do utrzymywania tarcia płynnego niekorzystne są zbyt niskie prędkości obrotowe. Im większa jest gładkość współpracujących powierzchni, lepsze smarowanie i bardziej stabilna praca, tym korzystniejsze warunki pracy i większa żywotność łożyska. 


Przeczytaj także

Zdalny monitoring
Zdalne monitorowanie parametrów maszyn i procesów z wykorzystaniem technologii bezprzewodowej pomaga użytkownikom rozwiązywać problemy eksploatacyjne poprzez integrację nowych technologii oraz już... więcej »
Polski rynek magazynowy pozostaje w świetnej kondycji
Międzynarodowa firma doradcza prezentuje wyniki raportu „MARKETBEAT Rynek magazynowy w Polsce – podsumowanie I połowy 2018 roku”. Pierwsze półrocze 2018 roku zakończyło się trzema rekordami na rynku... więcej »
Efektywna produkcja napędza konkurencyjność
Obniżenie kosztów i zwiększenie wydajności produkcji to główne założenia transformacji cyfrowej, na którą otwiera się przemysł. Potencjał nowych technologii dostrzegają też firmy działające w Polsce,... więcej »
Boom na IoT w produkcji dyskretnej
Rynek dyskretnej produkcji w najbliższych latach będzie przeżywał prawdziwy boom na rozwiązania Internetu Rzeczy. Jak wynika z raportu „Globalny rynek Internetu Rzeczy w dyskretnej produkcji”, do... więcej »
VI Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki TransLogistica Poland
Szóste targi TransLogistica Poland, to największe w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej wydarzenie biznesowe dla firm poszukujących i korzystających z usług transportowych, spedycyjnych,... więcej »
Niedobory kadrowe, niedoinwestowanie i błędy ludzkie stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa przemysłowych systemów sterowania w kluczowych branżach
Według badania Kaspersky Lab poświęconego stanowi cyberbezpieczeństwa przemysłowego w 2018 r., firmy z sektora przemysłowego i energetycznego, jak również przedsiębiorstwa transportowe i logistyczne,... więcej »
 
Aktualne wydanie

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia





SONDA

Czy inwestycje na rzecz energooszczędności się opłacają?

Oddanych głosów: 16

50% 50 %
tak 8 głos(ów)

31.3% 31.3 %
nie 5 głos(ów)

18.8% 18.8 %
nie potrafię wyliczyć 3 głos(ów)


Wydania specjalne

O wydawnictwie   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Darmowa prenumerata   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2021 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce