Falowniki w systemach napędowych
-- wtorek, 20 marzec 2012
W falownikach serii Astraada Drive GD300 nacisk położono na kompaktowość rozwiązania. Stąd też przewidziano wbudowane filtry wejściowe, moduł hamujący, a także panel z potencjometrem cyfrowym. Podaje się, że tym sposobem zredukowano gabaryty nawet o 50% względem serii CHF100A. W urządzeniach tych poszerzono również możliwości komunikacyjne poprzez protokół Profibus i Ethernet.
W falownikach Gefran wprowadzono system AFE Activ Front End. To właśnie dzięki niemu jest możliwy zwrot energii oraz utrzymywanie wysokich parametrów jakościowych sygnału wejściowego. Jak podaje Grzegorz Święcicki z firmy Elmark Automatyka, w falownikach z serii PowerFlex 750, firmy Rockwell Automation, przewidziano nie tylko funkcję bezpiecznego wyłączania momentu silnika, ale również monitoring prędkości bezpiecznej, co zapewnia dostosowanie się do poziomu bezpieczeństwa w zależności od wymagań użytkownika.
Interesujące rozwiązanie stanowią falowniki, dzięki którym jest możliwe sterowanie dwiema pompami w stałym układzie lub w układzie dwóch lotnych pomp. W sterowaniu dwóch pomp w stałym układzie przetwornica kontroluje pracę napędów, w zależności od ciśnienia lub przepływu. Jedna z pomp ma regulowaną wydajność, a druga jest załączana bezpośrednio na sieć w stałej konfiguracji (wydajności). Jako specjalistyczne funkcje należy wymienić ochronę przed suchoobiegiem czy uderzeniem hydraulicznym, czyli wystąpieniem nadmiernego ciśnienia w rurociągu, podczas rozruchu pomp lub ich zatrzymywania. Dzięki falownikom tego typu pompy są chronione również przed przekroczeniem maksymalnego ciśnienia w sieci.
Mariusz Snowacki z firmy HF Inverter Polska podaje, że warto zwrócić uwagę na unowocześnioną funkcję autotuningu silnika. Dostępna jest ona nie tylko w serii przetwornic E-2000, wyposażonych w sterowanie wektorowe, ale także w serii E-1000 ze sterowaniem skalarnym. Funkcja autotuningu silnika umożliwia stworzenie przez przetwornicę częstotliwości pełnego modelu matematycznego silnika elektrycznego, co bezpośrednio wpływa na poprawę jakości pracy układu napędowego, a co najważniejsze, na znaczący spadek jego energochłonności. Dodatkowo podczas wieloletniej eksploatacji silnika elektrycznego zmieniają się jego parametry, takie jak rezystancja uzwojeń czy indukcyjność, a dzięki funkcji autotuning układ napędowy nie traci swoich parametrów początkowych, co ma korzystny wpływ na minimalizowanie energochłonności silnika elektrycznego w czasie jego użytkowania.