Dobór smarownic jednopunktowych
-- wtorek, 14 październik 2008
Różne rozwiązania, różne za i przeciw
Proste, ale bardzo efektywne są rozwiązania dozowania „w miarę zapotrzebowania” smaru do podłączonego łożyska. Do smarownic sprężynowych są stosowane różne rodzaje sprężyn, co pozwala na ustalenie czasu, w którym smarownica zostanie opróżniona.
Porównanie smarownic jednopunktowych
Technologia dozowania „w miarę zapotrzebowania” powoduje, że nie można przewidzieć dokładnie momentu, kiedy zapotrzebowanie wystąpi, ale przezroczysty zbiornik umożliwia łatwą obserwację poziomu środka smarnego w dowolnym momencie. Po napełnieniu zbiornika jednostka jest podłączana do łożyska. W tej konstrukcji SPL do dozowania środka smarnego jest wykorzystywane zjawisko Venturiego – dozowanie występuje tylko wtedy, gdy łożysko jest w ruchu. Dla użytkownika zaletą jest to, że podczas planowego przestoju maszyny środek smarny nie brudzi podłogi ani uszczelnień łożyska. Dozowanie środka smarnego występuje tylko bezpośrednio po powstaniu podciśnienia w łożysku, a generowane przez smarownicę ciśnienie wynosi 6,89–34,45 kPa.
Przedsiębiorcy dbający o środowisko naturalne docenią możliwość wielokrotnego napełniania sprężynowych SPLs, ponieważ są one zamontowane bezpośrednio na łożysku, a koszt uzupełniania smaru w zbiorniku nie jest wysoki. Do sprężynowych smarownic mogą być stosowane dowolne smary, co zapewnia użytkownikom pewną elastyczność przy ich stosowaniu.
Prawdopodobnie najbardziej znanym rodzajem SPL jest smarownica elektrochemiczna lub zasilana gazem. Dostępnych jest wiele rodzajów zbiorników w różnych rozmiarach, zespoły tego typu są uruchamiane przez generowany gaz, który następnie reaguje z ciekłym elektrolitem znajdującym się w obrębie zbiornika. W wyniku reakcji chemicznej następuje wzrost ciśnienia, które przesuwa tłok, przez co środek smarny w sposób ciągły jest dozowany do miejsca smarowania. Ta cecha może być poważnym problemem, jeśli maszyna jest wyłączona, jako że smar będzie w sposób ciągły dozowany niezależnie od tego, czy łożysko jest w ruchu, czy nie.