„Nowe życie” śluzy w porcie w Emden

Po ponad stu latach działania, spółka Niedersachsen Ports podjęła się skomplikowanej renowacji śluzy i mostu w Emden. Kompleks technologiczny odbudowany został w taki sposób, aby zwiększyć wydajność i przepustowość. Obiekty portowe wyposażono w technologię systemową firmy Rittal.

Już od 1888 roku śluza Nesserlander Schleuse jest bramą do śródlądowego portu w Emden. Renowacja obiektu oraz połączonego z nią mostu w praktyce była całkowitą, bardzo skomplikowaną odbudową kompleksu, która trwała aż 10 lat! Przy renowacji wykorzystana została zaawansowana technologicznie automatyka przemysłowa niezbędna przy współpracy tak dużych obiektów jak śluza i most.  Projekt zrealizowany został przez firmę Scholl Energie- und Steuerungstechnik z Lubeki. Specjalizacja przedsiębiorstwa to budowa aparatury sterowniczej do zastosowań w branży morskiej. W swoich realizacjach firma wykorzystuje wyłącznie technologie szaf sterowniczych oraz rozdziału mocy firmy Rittal. „Wykorzystany przez nas system w renowacji obiektu w Emden wspierać będzie szereg procesów – począwszy od inżynierii, przez budowę, aż po ich późniejsze, jak najbardziej wydajne użytkowanie”, podsumowuje Dennis Lehnhardt, szef dyrekcji Scholl.

Śluza Nesserlander Schleuse wraz z charakterystycznym mostem zwodzonym łączy Außenems z portem śródlądowym w Emden. (Fot. Rittal Sp. z o.o.)

Istotą renowacji było nie tylko wyposażenie poszczególnych elementów w nowoczesne rozwiązania, ale ich systemowa kompatybilność ze wszystkimi obiektami w porcie. Dzięki modernizacji śluza i most zasilane są obecnie przez dwie rozdzielnie niskiego napięcia, bazujące na technice szaf sterowniczych Rittal z listwowymi bezpiecznikami rozłącznikami mocy NH i rozłącznikami z systemu szyn zbiorczych RiLine. Dodatkowo kompleks wyposażono w szafy IT do rozbudowanego systemu sieciowego, szafy sterownicze TS 8 do złożonej automatyki i zabezpieczeń technicznych oraz obudowy sterownicze kompakt ze stali nierdzewnej do zasilania obszarów zewnętrznych.

Do średnionapięciowego zasilania śluzy zastosowana została technologia Rittal. (Fot. Rittal Sp. z o.o.)

Systemowe rozwiązania dla sektora morskiego

„Dzięki zastosowanym rozwiązaniom mamy możliwość zredukowania czasu produkcji i jednocześnie łatwo możemy reagować na zmiany w bieżącym projekcie”, mówi Dennis Lehnhardt firmy wykonawczej. Dla szefa zespołu elektryków w Niedersachsen Ports – Thomasa Tröstera, liczy się także dopasowanie nowych elementów do istniejących instalacji. „Wymiana szafy jest dla nas znacznie łatwiejsza, gdy należy do systemu, w ten sposób oszczędzamy zarówno czas, jak i pieniądze”, podsumowuje Tröster.

Widok na technologię urządzeń hydraulicznego napędu mostu zwodzonego. Również tutaj firma Scholl Energie- und Steuerungstechnik z Lubeki stawia na myślenie systemowe. (Fot. Rittal Sp. z o.o.)

Firma Rittal znana jest z rozwiązań systemowych, również w branży morskiej, m.in. dla stoczni, portów, statków, platform wydobywczych i w żeglugi śródlądowej. Kompleksowe koncepcje opracowane przez inżynierów Rittal pomagają konstruktorom w efektywniejszej i łatwiejszej pracy – od akcesoriów, aż po narzędzia inżynierskie, takie jak: Eplan Electric P8 i Eplan Pro Panel, a także idealnie dopasowane, numeryczne centra obróbcze Perforex BC 1001 z oferty Rittal Automation Systems.

Codzienny widok: technologia sterownicza napędu hydraulicznego wewnątrz wrót śluzy musiała zmieścić się w bardzo małej przestrzeni. (Fot. Rittal Sp. z o.o.)

Źródło: Rittal