Napęd liniowy na pasku zębatym czy ze śrubą pociągową? Który napęd liniowy sprawdzi się na Twojej maszynie?

Jaki napęd liniowy wybrać – z paskiem zębatym serii drylin® ZLW czy drylin® SLW – ze śrubą pociągową? Zestawiliśmy długość skoku obu tych rozwiązań, a także ich dokładność i prędkość. Oto, jakie wyniki otrzymaliśmy.

Rodzaje napędów liniowych

Firma igus® oferuje dwa odmienne rodzaje napędów liniowych. Pierwszy to napęd ZLW na pasku zębatym, drugi – napęd SAW wykorzystujący wielozwojną, szybką śrubę dryspin®.

Jaki napęd liniowy wybrać?

Parametrami, które mają decydujący wpływ na wybór napędu liniowego są dokładności, prędkość, długość skoku i żywotność. Poniżej prezentujemy informacje, które pozwolą odróżnić te moduły od siebie i podjąć decyzję o właściwym doborze napędu liniowego dla Twojego zastosowania.

Dokładność napędu liniowego

To pierwsza cecha, która wpływa na podjęcie decyzji. Nie będziemy ukrywać, że w tej kategorii zdecydowany prym wiodą napędy śrubowe, ponieważ są dokładniejsze. Dlaczego? W napędach śrubowych, możemy skasować zarówno luz osiowy, wykorzystując odpowiednią nakrętkę albo odpowiedni zespół nakrętek, jak i luz promieniowy – stosując łożyska z kasacją luzu.

Napędy z paskiem zębatym uniemożliwiają nam regulację luzu osiowego, jesteśmy jednak w stanie skasować luz promieniowy, również stosując w tym celu odpowiednie łożyska.

Prędkość napędu liniowego

Drugą konkurencję wygrywają napędy na pasku zębatym. Według danych katalogowych, taki napęd może pracować z prędkością nawet 5 m/s. 

W przypadku napędów śrubowych, z reguły wykorzystuje się śruby trapezowe, które charakteryzuje mały skok. Jednak w napędzie śrubowym igus® wykorzystujemy śruby dryspin®. Jest to układ, który można określić jako coś pomiędzy napędem na pasku, a klasyczną śrubą trapezową.

Długość skoku napędu liniowego

Trzecim parametrem, ważnym z punktu widzenia odpowiedniego napędu liniowego, jest długość skoku. To kolejna wygrana napędu na pasku zębatym. Taki napęd, np. ZLW0630, jesteśmy w stanie zbudować zgodnie z katalogiem nawet do 2 m długości. Do tej pory realizowaliśmy już jednak projekty specjalne, w których długoś skoku dochodziła nawet do 8 m. Niestety napędy na śrubie ogranicza wykorzystanie samej śruby.

W zależności od rozmiaru, długość skoku napędów śrubowych wynosi maksymalnie od 500 do 1200 mm. Dzieje się tak ponieważ sama śruba charakteryzuje się pewną bezwładnością. Musimy pamiętać, że śruba o średnicy zewnętrznej 10 mm ma rdzeń o średnicy około 7-8 mm. Gdybyśmy zbudowali napęd dłuższy niż 500 mm, z wykorzystaniem takiej właśnie śruby, pod wpływem dużej prędkości obrotowej silnika bardzo by drgała i wibrowała, powodując szybsze zużywanie się nakrętki. Dlatego też, w katalogu ograniczamy długość skoku do 500 mm dla tego rozmiaru, lub 1200 mm dla rozmiaru odpowiednio większego.

Żywotność napędów liniowych

W akapicie powyżej, wspomnieliśmy o szybszym zużywaniu się nakrętki przy wyższych prędkościach obrotowych. To ostatni parametr, który również wpływa na decyzję i wybór napędu z paskiem zębatym.

Musimy jednak pamiętać, że napędy śrubowe stosowane są głównie w miejscach, w których potrzebna jest tylko i wyłącznie regulacja mechanizmów. Natomiast napędy na pasku zębatym mogą pracować w trybie ciągłym, cały czas realizując procesy w Twojej firmie.


igus