Mitsubishi Hitachi zbuduje instalacje w Kozienicach

    Enea Wytwarzanie wybrała ofertę Mitsubishi Hitachi Power Systems jako najkorzystniejszą w przetargu na budowę „pod klucz” kompletnych instalacji katalitycznego odazotowania w Kozienicach. W przetargu ofertę złożyło jeszcze Rafako.

    Oferta Mitsubishi Hitachi Power Systems opiewa na 114,02 mln zł brutto, a w przypadku Rafako jest to 142,68 mln zł brutto. Budżet inwestora wynosi natomiast 104,55 mln zł brutto. Zamawiający zakłada, że inwestycja zostanie zrealizowana do 31 maja 2016 r.

    Przy wyborze najkorzystniejszej oferty brano pod uwagę cenę (80 proc.) oraz koszty eksploatacyjne (20 proc.). Mitsubishi Hitachi otrzymało 99,97 pkt., a Rafako – 83,93 pkt.

    Zadanie obejmuje budowę instalacji wraz z wymianą wentylatorów spalin oraz modernizacją podgrzewaczy wody dla kotłów OP-650 na blokach nr 1 i nr 2, opalanych węglem kamiennym i biomasą.

    Inwestycja ma zapewnić ograniczenie emisji tlenków azotu z aktualnego poziomu 500 mg/m3u do poziomu ≤ 100 mg/m3u, co pozwoli na eksploatację kotłów zgodnie z obowiązującymi wymogami prawa polskiego.

    Aktualnie w Kozienicach trwa budowa instalacji odsiarczania dla bloków 200 MW nr 1-8, której wykonawcą jest Babcock-Hitachi K.K., należący do MHPS. Wartość kontraktu to 182,04 mln zł brutto.

    Natomiast Mitsubishi Hitachi Power Systems Europe (wcześniej Hitachi Power Europe) od września 2012 r. buduje w konsorcjum z Polimeksem-Mostostalem nowy blok o mocy 1075 MW. Udział MHPSE w wartej 6,28 mld zł brutto umowie to 57 proc.

    Z początkiem lutego 2014 r. rozpoczęło działalność MHPS – joint venture, w którym dwa japońskie koncerny, Mitsubishi oraz Hitachi, skupiły swoje dywizje biznesowe związane z energetyką konwencjonalną.

    Decyzje o zawiązaniu joint venture podjęto w 2012 r. MHPS – w którym Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. ma 65 proc., a Hitachi, Ltd. 35 proc. – obejmuje 58 spółek zależnych, w tym 9 w Japonii i 48 na innych rynkach.

    Joint venture ma pozwolić na uzyskanie efektów synergii dzięki komplementarnej ofercie technologii i produktów, a przez to przyspieszyć globalną ekspansję spółki. MHPS stawia sobie za cel pozycję lidera na światowym rynku.