Hamilton Sundstrand wybuduje fabrykę w Rzeszowie

    Firma Hamilton Sundstrand rozpoczęła w środę w Rzeszowie budowę fabryki, w której produkowane będą m.in. elementy do pomocniczych silników lotniczych. Wartość inwestycji wyniesie ponad 100 mln zł. W zakładzie pracę znajdzie ok. 300 osób, w tym 70 inżynierów.

    Jak powiedział podczas wmurowania kamienia węgielnego szef Hamilton Sundstrand w Polsce Roman Staszewski, budowa fabryki w Rzeszowie świadczy o tym, że decyzja amerykańskiej korporacji United Technologies Company (do której należy Hamilton) o zainwestowaniu w naszym kraju kilka lat temu m.in. w PZL Mielec była słuszna.

    Fabryka powstanie w ciągu 18 miesięcy. W Centrum Inżynieryjnym projektowane mają być podzespoły i elementy pomocnicze silników lotniczych; zakład będzie również prowadził produkcję, montaż i testy tych silników. Silniki pomocnicze zasilają samolot podczas postoju na płycie lotniska oraz stanowią awaryjne źródło energii podczas lotu.

    Zakład powstanie na półtorahektarowej działce na terenie WSK PZL-Rzeszów – firmy należącej do United Technologies Company. Teren ten położony jest w specjalnej strefie ekonomicznej w Mielcu.

    Jak podkreślił dyrektor ds. kooperacji międzynarodowych i rozwoju biznesu w Hamilton Sundstrand Martin Beaulieu, rzeszowska fabryka będzie wytwarzać produkty dla takich firm jak Airbus czy Embraer. „Współpracować będzie z ponad 200 liniami lotniczymi na całym świecie. Zakładem kierować będzie polska kadra” – dodał.

    Hamilton Sundstrand, obok m.in. takich firm jak Pratt&Whitney czy Sikorsky, należy do grupy United Technologies Company, która jest inwestorem m.in. w PZL Mielec i WSK PZL-Rzeszów. Firma wytwarza m.in. układy sterowania silnika m.in. dla firmy Boeing.

    Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu są największym producentem samolotów w Polsce. W firmie pracuje ok. 1,9 tys. osób. Zakład produkuje samoloty własnej konstrukcji: M28 Skytruck i M28B Bryza. Kooperuje także z największymi firmami lotniczymi na świecie. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL Rzeszów” powstała natomiast w 1938 r. Zatrudnia niespełna 4 tys. osób. Zajmuje się produkcją komponentów lotniczych i kompletnych jednostek napędowych m.in. do samolotu F-16.