H. Cegielski sprzedaje Fabrykę Pojazdów Szynowych i grunty

    Za minimum 58 mln złotych H. Cegielski Poznań SA chce sprzedać swoją spółkę córkę – Fabrykę Pojazdów Szynowych SA – poinformował prezes Cegielskiego Jarosław Lazurko. Firma po raz trzeci wystawiła też na sprzedaż swoje grunty w Poznaniu i Wągrowcu (Wielkopolskie).

    Przetarg odbędzie się 22 grudnia. Wycenę majątku przeprowadzono trzema metodami.

    „Cena ta jest dla nas w miarę satysfakcjonująca. Myślę, że też dla inwestorów branżowych powinna być interesująca. Biorąc pod uwagę biznes i wartość majątku, który z tą spółką sprzedajemy” – powiedział dziennikarzom Lazurko.

    Zarząd firmy oprócz tego wysłał zapytanie ofertowe do kilkunastu wiodących firm działających na rynku pojazdów szynowych w Polsce i za granicą.

    Jeżeli okaże się, że nie będzie chętnych do zakupu FPS, to firmę przejmie Agencja Rozwoju Przemysłu, która przygotuje ją jako właściciel do prywatyzacji.

    FPS SA produkuje wagony dla kolei i tramwaje. Obecnie ma gotowych 15 wagonów, które trafią do odbiorców po zafakturowaniu. W 2008 roku FPS miał ok. 100 milionów złotych przychodów i minimalny zysk. W 2009 roku przychody będą o około połowę mniejsze.

    29 milionów ze sprzedaży FPS przeznaczone będzie na spłatę kredytu dla Agencji Rozwoju Przemysłu, reszta zostanie przeznaczona na poprawę sytuacji finansowej Cegielskiego.

    W prasie ukazała się też trzecia oferta sprzedaży gruntów w Poznaniu i Wągrowcu należących do Cegielskiego. Firma chce sprzedać 2,7 ha gruntów w Poznaniu i 2,15 ha w Wągrowcu. Cena wywoławcza na grunty w Poznaniu to 35 milionów złotych, a w Wągrowcu 6,5 milionów złotych. Jest to już trzecia próba sprzedaży tych gruntów. Poprzednie nie znalazły uznania u kupców.

    Cegielski przygotowuje się też do udziału w przetargu na dostawę elektrowni do Bangladeszu.

    Firma chce wziąć udział w przetargach na dostawę kompletnych elektrowni w ramach rządowego programu elektryfikacji. Rząd Bangladeszu chce wybudować 18 elektrowni napędzanych silnikami elektrycznymi o mocy od 50 do 100 MW każda, z tego dziesięć ma być sfinansowana ze środków publicznych.

    Obecnie zamówienia Cegielskiego na rok 2010 to dwa silniki do elektrowni do Wielkiej Brytanii. Aby wykorzystać w pełni potencjał budowy silników okrętowych, firma powinna produkować rocznie osiem silników.

    Spółka ma kłopoty z terminową wypłatą wynagrodzeń i odpraw dla zwalnianych w ramach programu restrukturyzacji.

    Od początku października w zakładach trwają zwolnienia grupowe. Są one jednym z elementów programu restrukturyzacyjnego firmy, która znajduje się w fatalnej kondycji finansowej. Zwolnienie prawie 500 pracowników ma dać około 25 mln zł oszczędności rocznie. Zarząd opracował też program, który obejmuje, oprócz obniżania kosztów, także plan restrukturyzacji firmy i dywersyfikację produkcji. Został on zaakceptowany przez Radę Nadzorczą Cegielskiego.

    H. Cegielski jest producentem wysokoprężnych silników dwusuwowych stosowanych do napędów statków, a także w elektrowniach, dmuchaw promieniowych powietrza, sprężarek tłokowych i wirnikowych. Firma w 2008 roku miała 634 mln zł obrotu i przyniosła stratę netto 7,3 mln zł.