GM Gliwice: produkcja nowego modelu od listopada

    W drugiej połowie listopada w gliwickiej fabryce Opla ruszy seryjna produkcja nowego modelu tej marki – astry czwartej generacji. Na polskim rynku samochód będzie dostępny w styczniu – podali przedstawiciele General Motors Poland.

    Od kilku tygodni samochód jest już dostępny w Niemczech, a jeszcze w tym roku będzie go można kupić także we Francji i Wielkiej Brytanii. Nowa astra powstaje również od niedawna w brytyjskiej fabryce GM w Ellesmere Port. Gliwicki zakład będzie drugim, gdzie ruszy seryjna produkcja tego modelu.

    Nowy model po raz pierwszy zaprezentowano publicznie w połowie września podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. W czwartek, także w tym mieście, podczas pokazu prasowego po raz pierwszy ujawniono cenę, jaką trzeba będzie zapłacić za podstawową wersję astry IV z benzynowym silnikiem 1,4. Takie auto będzie kosztować 58,5 tys. zł.

    Z ośmiu rodzajów silników, jakie będą montowane w nowym samochodzie z Gliwic, dwa są wytwarzane w Polsce – to silniki diesla o pojemności 1,7 i 1,3 litra, produkowane przez fabrykę Ispol w Tychach (wspólne przedsięwzięcie GM i Isuzu) i Powertrain w Bielsku-Białej (spółka GM i Fiata).

    Przedstawiciele GM w Polsce i w Europie wiążą duże nadzieje z nowa astrą. Jej poprzednie wersje cieszyły się dużym powodzeniem na rynku, stanowiąc nawet trzecią część sprzedaży Opla, rzędu 500 tys. egzemplarzy rocznie.

    „Nowa astra to bardzo ważny program dla Opla” – podkreślił Olaf Kaden z GM.

    Wprowadzenie nowego modelu ma być impulsem prowadzącym do wzrostu produkcji w gliwickiej fabryce, która w tym roku, w związku z kryzysem na europejskim rynku, zmniejszyła produkcję o ponad połowę. Od początku roku do końca września z linii produkcyjnych w zakładzie zjechało 66 tys. 955 aut wobec 151 tys. 779 w tym samym czasie zeszłego roku.

    Oprócz astry IV w Gliwicach nadal będą wytwarzane modele astra III sedan i zafira. W sierpniu, po niespełna sześciu latach od uruchomienia produkcji, zakład zakończył wytwarzanie astry classic II. W Gliwicach powstało niespełna 244 tys. tych aut.

    GM nie ujawnia, ile kosztowało wdrożenie produkcji nowego modelu. Całość wielomilionowych nakładów pokryły środki własne koncernu. Inwestycje w Gliwicach objęły m.in. wydział tłoczni, który powiększono o 4 tys. m kw. Zainstalowano nową, w pełni zrobotyzowaną linię pras. Rozbudowano też linię produkcyjną wydziału spawalni, powiększając ten wydział o 6 tys. m kw. Zamontowano tam 90 robotów.

    Inwestycje objęły też stacje robotów do uszczelnień karoserii oraz piec zabezpieczenia antykorozyjnego karoserii. Na wydziale głównego montażu auta zastosowano nowe, elektroniczne i komputerowe rozwiązania, m.in. programowanie samochodów on-line na linii produkcyjnej. Według GM, nowa astra będzie najbardziej zaawansowanym technologicznie samochodem wytwarzanym w Polsce.

    Według danych GM, w 2008 r. z taśm gliwickiego zakładu zjechał ponad 171,6 tys. samochodów wobec niespełna 187,3 tys. rok wcześniej. Fabryka zatrudnia ok. 2,5 tys. pracowników, czyli ok. 500 osób mniej niż przed rokiem.

    Przedstawiciele GM Poland nie komentują toczących się negocjacji dotyczących sprzedaży Opla konsorcjum spółki Magna i rosyjskiego Sbierbanku, tłumacząc, że polskie struktury GM nie uczestniczą w tych rozmowach i nie mają bieżących informacji o ich przebiegu. Priorytetem ostatnich miesięcy dla GM w Polsce było przygotowanie i wdrożenie produkcji nowej astry.