Girls GO Technology, czyli jak dziewczyny z Jawora oswoiły technologię

„Kobiety też mogą pracować w branży technologicznej”, „kobiety wcale nie są gorsze od mężczyzn, mogą zajmować równie wysokie i odpowiedzialnie stanowiska”, „poleciłabym udział w warsztatach, ponieważ motywowały nas do zastanowienia się, co będziemy robić w przyszłości” – to tylko niektóre ze stwierdzeń uczestniczek „Girls GO Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię”, programu stworzonego przez Mercedes-Benz Manufacturing Poland dla młodych jaworzanek. Po zakończeniu warsztatów zdecydowana większość dziewczyn określa swój poziom wiedzy z obszaru technologii jako wysoki – nie deklarowała tego żadna z uczestniczek przed rozpoczęciem spotkań. Druga edycja programu ruszyła 23 stycznia.

„Girls GO Technology, czyli dziewczyny oswajają technologie” to projekt, który powstał z myślą o uczennicach liceów i techników powiatu jaworskiego. Jego celem jest inspirowanie młodych kobiet, wzmacnianie ich pewności siebie, nauka podejmowania świadomych decyzji dotyczących przyszłej kariery zawodowej oraz poszerzanie wiedzy z zakresu nowych technologii. Zeszłoroczną, pierwszą edycję programu ukończyło 15 uczestniczek. By sprawdzić czy i w jakim stopniu projekt wpłynął na ich postawy i sposób myślenia, przed rozpoczęciem programu i tuż po jego zakończeniu wśród dziewczyn przeprowadzono ankietę. Wyniki napawają optymizmem! Uczestniczki nabrały pewności siebie, mają większą świadomość swoich umiejętności i chociaż nie wszystkie planują karierę w branży technologicznej, są głęboko przekonane, że jest tu ważne miejsce dla kobiet.

– Startując z projektem „Girls GO Technology, czyli dziewczyny oswajają technologie” mieliśmy jeden podstawowy cel: pokazać młodym dziewczynom, że warto odrzucić krępujące stereotypy dotyczące wyboru przyszłego zawodu, przyjrzeć się swoim umiejętnościom i dokonywać świadomych wyborów. Cieszę się, że 15 dziewczyn, które zrealizowały program do końca, patrzy na swoją zawodową przyszłość z zupełnie nową energią – mówi Ewa Łabno-Falęcka, Dyrektorka Komunikacji i Relacji Zewnętrznych Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

„Weź udział, bo warto. Wiele się nauczysz i zobaczysz niektóre sytuacje z zupełnie innej strony”

Jak wynika z przeprowadzonej ankiety, program został oceniony jednoznacznie pozytywnie, a w niektórych przypadkach nawet przerósł oczekiwania uczestniczek. Dziewczyny zdecydowały się na udział w projekcie głównie ze względu na chęć spróbowania czegoś nowego i zaangażowania się w nietypowe przedsięwzięcie i żadna nie żałowała swojej decyzji. Uczestniczki poleciłyby także udział w kolejnych edycjach swoim koleżankom, określając program jako cenne i bardzo ciekawe doświadczenie.

„Warsztaty motywowały nas do zastanowienia się, co będziemy robić w przyszłości”

Program wzmocnił w dziewczynach przekonanie, że praca zawodowa jest niezwykle ważna, a przy jej wyborze trzeba kierować się zainteresowaniami, możliwością samorealizacji oraz dobrymi zarobkami. Nic dziwnego, uczestniczki miały bowiem kontakt z wyjątkowymi prowadzącymi zajęcia – pewne siebie, pełne pasji kobiety potwierdziły, jak ważne w życiu jest zawodowe spełnienie. Co ważne, w ciągu kilku miesięcy trwania projektu aż 5 uczestniczek nabrało pewności, że po skończeniu szkoły średniej chce kontynuować naukę.

„Boty wcale nie są takie trudne”

Wszystkie spotkania odbywające się w ramach programu zostały ocenione wysoko, jednak największą popularnością cieszył się warsztat dotyczący sztucznej inteligencji, podczas którego dziewczyny uczyły się jak tworzyć boty. Cieszy również fakt, że zapytane po zakończeniu programu o poziom wiedzy z obszaru technologii, wszystkie dziewczyny określiły go jako wysoki, czego nie deklarowała żadna z uczestniczek przed rozpoczęciem warsztatów. To z pewnością jeden z największych sukcesów programu Girls GO Technology.

„Nauczyłam się rzeczy, które mogą okazać się przydatne w przyszłości”

Za najbardziej przydatne dziewczyny uznały warsztaty praktyczne, np. tworzenie stron internetowych oraz spotkania przygotowujące do – jak to określiły – „dorosłego” życia. Najwyżej ocenione zostały zajęcia poświęcone tworzeniu cv i przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej oraz warsztaty „Jak planować z głową?”, podczas których miały m.in. okazję tworzyć biznes plany i poćwiczyć wystąpienia publiczne.

„Kobiety nie są gorsze od mężczyzn”

W pierwszej edycji programu uczestniczyły świadome kobiecego potencjału uczestniczki! Warsztaty tylko wzmocniły ich postrzeganie roli kobiet zarówno w branży technologicznej, jak i szerzej – na rynku pracy. Już wyjściowe opinie dziewczyn zdawały się przeczyć utartym stereotypom – zadecydowana większość uczestniczek przed udziałem w programie nie zgadzała się ze stwierdzeniami takimi, jak „chłopcy są lepsi w przedmiotach ścisłych” czy „nigdy nie będę tak dobra w przedmiotach ścisłych jak chłopcy”. To cieszy, jednak wśród odpowiedzi znalazły się i smutne wnioski – połowa uczestniczek ma poczucie, że mogłyby być lepsze w przedmiotach ścisłych, ale zabrakło im wsparcia, które pomogłoby im rozwiać się w tym kierunku.

„Dowiedziałam się jakie zawody są najbardziej potrzebne”

Jeśli chodzi o plany dotyczące przyszłej kariery zawodowej, nie wszystkie z uczestniczek wiążą ją z naukami technicznymi. Warsztaty „Girl GO Technology” z pewnością oswoiły je z nowymi technologiami i poszerzyły horyzonty, ale na decyzję związaną z przyszłą karierą i edukacją ma wpływ cały dotychczasowy przebieg edukacji.

– Sukcesem jest dla nas każda zachęcona do zaangażowania się w nauki techniczne uczestniczka. Ale nic na siłę! Najważniejsze, żeby dziewczyny rozpoznały swoje mocne strony, a decyzję o przyszłości podejmowały świadomie, na podstawie prawdziwych motywacji. Nie ma nic gorszego niż kierowanie się w kluczowych kwestiach opiniami innych lub krzywdzącymi przekonaniami. Najbardziej zależało nam na uświadomieniu tej różnicy naszym dzielnym i mądrym dziewczynom. Bardzo gratuluję im odwagi i ukończenia programu – powiedziała Ewa Łabno-Falęcka podsumowując pierwszą edycję Girls GO Technology.

Kolejna edycja programu „Girls GO Technology” ruszyła 23 stycznia spotkaniem otwartym dla uczennic Powiatowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworze oraz Zespołu Szkół i Placówek im. Wincentego Witosa w Bolkowie. Podczas warsztatu prowadzonego przez ekspertów HR z Randstad Polska dziewczyny określiły swoje mocne strony, odkryły talenty i poznały predyspozycje zawodowe. W kolejnym etapie grupa wybranych dziewczyn weźmie udział w serii warsztatów, podczas których – wzorem poprzedniej edycji – poruszone będą zagadnienia poświęcone m.in. zarządzaniu projektowemu, sztucznej inteligencji i tworzeniu botów, podstawom programowania, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości i ich zastosowaniu w Przemyśle 4.0 oraz sprawnemu poruszaniu się na rynku pracy. Nowością w tej edycji jest „Akademia Girls GO”, czyli spotkania otwarte dla wszystkich uczennic z Jawora i okolic ze specjalistami branży technologicznej oraz firmami współpracującymi z MBMPL. Partnerami „Girls GO Technology 2019” są: Geek Girls Carrots, Siemens Polska, WSSE „INVEST-PARK”, Klaster Edukacyjny Invest in EDU, Stabilis, Randstad Polska, Politechnika Wrocławska – Wydziału Techniczno-Przyrodniczy w Legnicy oraz Seifert Polska.

“Girls GO Technology” nie jest jedynym projektem edukacyjnym prowadzony przez Mercedes-Benz Manufacturing Polska. Od 2018 r. firma współpracuje z Powiatowym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworze, gdzie planowane jest stworzenie klasy patronackiej „Mechatronik”, z nowoczesnym programem nauczania i sprzętem dydaktycznym oraz programem zajęć praktycznych w fabryce silników Mercedes-Benz w Jaworze. List intencyjny w tej sprawie podpisano z w grudniu, a już w styczniu rozpoczęły się działania promocyjno-informacyjne związane z przyszłym naborem uczniów. Klasa rozpocznie działalność w roku szkolnym 2019/2020.

Źródło: Daimler