Fabryka opon oszczędza rocznie 119 000 € dzięki łożyskom Molded-Oil firmy NSK

Łożyska Molded-Oil firmy NSK po raz kolejny udowodniły swoją przydatność w wymagających aplikacjach produkcyjnych, pomagając europejskiemu producentowi opon osiągać roczne oszczędności w wysokości ponad 118 000 €. Po wymianie w maszynie do cięcia gumy standardowych zespołów łożyskowych na łożyska Molded-Oil NSK, które dzięki polimerowemu materiałowi nasączonemu olejem posiadają zapas środka smarnego na cały okres eksploatacji, fabryka odnotowała czterokrotne wydłużenie okresu eksploatacji łożysk.

Dzięki zastosowaniu w maszynie do cięcia gumy łożysk Molded-Oil firmy NSK producent opon oszczędza rocznie ponad 119 000 €

Mgła wodna generowana w procesie cięcia opon jest znanym czynnikiem skracającym żywotność standardowych łożysk kulkowych wykorzystywanych w tego typu aplikacjach. Jednak w tej konkretnej fabryce problem był dodatkowo potęgowany przez słabe zabezpieczenie miejsca zabudowy łożysk przed oddziaływaniem zanieczyszczeń. W rezultacie dwa razy w ciągu roku zespół utrzymania ruchu zmuszony był do przeprowadzania wcześniejszych wymian łożysk, a dodatkowo w tym samym czasie zwykle występowały również dwa niezaplanowane przestoje i zatrzymania linii produkcyjnych spowodowane krytycznym uszkodzeniem tych elementów.

W ramach sprawdzonego programu wartości dodanej AIP inżynierowie NSK odwiedzili fabrykę, aby osobiście zapoznać się z aplikacją przed wykonaniem analizy stanu łożysk w jednym z firmowych centrów technologicznych. Potwierdziła ona, że główną przyczyną uszkodzeń łożysk było wnikanie do ich wnętrza wody wykorzystywanej w procesie cięcia gumy. W konsekwencji firma NSK określiła, że optymalnym rozwiązaniem będzie zastosowanie zespołu łożyskowego ze stali nierdzewnej z wkładkami Molded-Oil.

W łożyskach kulkowych wykorzystujących technologię Molded-Oil, żywica zawierająca zapas środka smarnego, który jest w optymalnych ilościach stale rozprowadzany na bieżni, zapobiega wnikaniu wody i innych zanieczyszczeń do wnętrza łożyska. W porównaniu z żywicami wykorzystywanymi przez producentów konkurencyjnych łożysk, ilość środka smarnego obecnego w łożyskach Molded-Oil jest znacząco wyższa (często o ponad 50%), co wydłuża okres eksploatacji produktów NSK.

Łożyska Molded-Oil NSK sprawdzają się w aplikacjach, w których konieczna jest ochrona przed wnikaniem wody i zanieczyszczeń

Zespoły łożyskowe Molded-Oil używane obecnie w tym zakładzie produkcyjnym posiadają obudowę wykonaną z jednoelementowego odlewu z nierdzewnej stali austenitycznej. Pierścienie łożysk, kulki i bieżnie również są wykonane ze stali nierdzewnej, a dzięki technologii Molded-Oil wnętrze łożyska jest dodatkowo zabezpieczone przed wpływem wilgoci powodującej korozję.

Od momentu praktycznego wdrożenia zaleceń NSK, producent opon odnotował cztery razy dłuższy okres eksploatacji w przypadku każdego zespołu łożyskowego – łożyska są obecnie wymieniane tylko raz do roku zamiast co trzy miesiące, jak poprzednio. Gdy dokonano oceny straconego czasu produkcji i kosztu wymiany łożysk, roczne oszczędności netto uzyskane dzięki wykorzystaniu zespołów łożyskowych Molded-Oil z obudowami ze stali nierdzewnej oszacowano na 119 000 € .

O firmie NSK

Założona 100 lat temu firma NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha) to notowana na japońskiej giełdzie spółka, która z regionalnego dostawcy łożysk kulkowych rozwinęła się do specjalistycznego producenta łożysk tocznych i dostawcy komponentów dla przemysłu samochodowego o silnej, globalnej pozycji rynkowej. Obecnie NSK zatrudnia ponad 31 000 pracowników w 30 krajach. Według stanu na marzec 2015 r. firma osiągnęła przychody w wysokości 975 mld jenów. Wynik ten osiągnięto poprzez nieustannie wzrastające inwestycje w zakresie badań i rozwoju, co pozwala firmie stale poprawiać jakość swoich produktów i usług. Działania te wspierają ważny cel NSK, jakim jest utrzymanie pozycji Nr 1 w „Total Quality”. Oprócz kompletnego asortymentu łożysk tocznych, NSK opracowuje i produkuje komponenty precyzyjne i produkty mechatroniczne, jak również systemy i podzespoły dla przemysłu samochodowego, obejmujące łożyska piast kół i układy kierownicze ze wspomaganiem elektrycznym.

W 1963 r. otwarto w Düsseldorfie (Niemcy) pierwszy w Europie oddział NSK, a w 1976 r. pierwszy europejski zakład produkcyjny w Peterlee (Anglia). Obecnie NSK Europe wspiera paneuropejską sprzedaż dzięki zakładom produkcyjnym w Anglii, Polsce i Niemczech, centrom logistycznym w Holandii, Niemczech i Anglii oraz centrom technologicznym w Niemczech, Anglii i Polsce. W roku 1990 NSK nabyła UPI Group, do której należał znany europejski producent łożysk RHP mający fabrykę w Newark ( Wielka Brytania). Ponadto NSK stworzyła kompleksową sieć autoryzowanych dystrybutorów. NSK Europe jest podzielona na działy biznesowe w oparciu o specjalizacje: EIBU, obejmujący technologie przemysłowych łożysk tocznych oraz technologie liniowe i precyzyjne oraz EABU i ESBU, obejmujące moduły łożyskowe i układy kierownicze ze wspomaganiem dla przemysłu samochodowego. Oddziały NSK Europe zatrudniają 3500 pracowników, osiągając obroty przekraczające 1 miliard euro (stan na marzec 2015 r.). Więcej informacji – zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej.

Autor: NSK