BASF proponuje nowe tworzywa dla przemysłu samochodowego

    Podczas tegorocznych targów „Composites Europe”, które odbędą się w Stuttgarcie w drugiej połowie września, firma BASF zaprezentuje m.in. termoplastyczne kompozyty wzmocnione włóknem do zastosowań w przemyśle samochodowym.

    Po lipcowej premierze nowego produktu BASF Ultracom, firma zaprezentuje teraz pierwszy element kompozytowy demonstrujący pakiet serwisowy. Jest to oparcie tylnych foteli opracowane przez firmę Johnson Controls Automotive Seating we współpracy z BASF. Produkt został stworzony na bazie tworzywa Ultralaminate, wzmocnionego włóknem materiału termoplastycznego obtryskiwanego przy użyciu tworzywa Ultramid, wysoko odpornego na wstrząsy zmodyfikowanego poliamidu 6. W czasie opracowania produktu, w ramach pakietu Ultracom, firma BASF zapewniła rozszerzone wsparcie symulacyjne. Złożony element kompozytowy jest o ponad 30% lżejszy od swojego metalowego odpowiednika.

    Ponadto podczas Targów „Composites Europe 2013” zaprezentowany zostanie nowy produkt CIFO (nazwa oznacza kombinację technologii formowania wtryskowego i obtrysku). Produkt został opracowany przez BASF aby w pełni wykorzystać wszystkie możliwości projektowania elementów kompozytowych przy użyciu nowej komórki produkcyjnej Ultracom . Wielofunkcyjny element testowy stworzony w celu zbadania kompozytowego komponentu wzmocnionego włóknem pod względem produkcji masowej składa się z formowanego laminatu o grubości 1,5 mm oraz wytworzonych metodą obtrysku elementów funkcjonalnych o grubości 3 mm (żebra i krawędzie). Dzięki elementowi posiadającemu ok. 20 różnych funkcjonalności, możliwe jest zaprezentowanie charakterystyki produkcji części kompozytowych. Szczególne cechy komponentu to m.in. uszczelnienie krawędzi, długie ścieżki przepływu, uformowane otwory, uszeregowanie żeber, wielokrotnie formowane elementy oraz żebrowany ceownik.

    Zespół specjalistów Lightweight Composite Team opracowuje również w firmie BASF koncepcje kompozytów wzmocnionych włóknem bazujące na systemach poliuretanowych i żywic epoksydowych do zastosowań konstrukcyjnych i pół-konstrukcyjnych. Na przykładzie błotnika wzmocnionego włóknem węglowym, firma zaprezentuje nowy system żywic epoksydowych (Baxxodur System 2202) opracowany specjalnie do wysokociśnieniowej produkcji metodą RTM . System żywic epoksydowych utwardza się w temperaturze 120 st.C, a czas wyjęcia z formy wynosi 2,5 minuty.

    źródło: BASF