8 sposobów wykorzystania strategicznych rozwiązań sieci IoT przez producentów aparatury i sprzętu medycznego

Postęp techniczny w monitorowaniu danych dotyczących zasilania i działania urządzeń pozwala producentom na oferowanie lepszego serwisu i pakietów konserwacji zapobiegawczej. Przedstawiamy osiem sposobów zmian, jakie dzięki Internetowi Rzeczy mogą wprowadzić w swoich zakładach producenci aparatury i sprzętu medycznego.

Branża opieki zdrowotnej szybko się zmienia. Wiele firm zajmujących się produkcją i serwisem aparatury medycznej szuka sposobów na dokonanie przy tej okazji rozmaitych ulepszeń. W przemyśle, w którym wiedza stanowi połowę sukcesu, wytwórcy aparatury i sprzętu medycznego mają dużo do zyskania dzięki wdrożeniu Internetu Rzeczy (Internet of Things – IoT) do swojej strategii sprzedaży, obsługi klienta oraz wsparcia produktu technologii i usług.

Ponieważ pojawiają się nowe technologie, a konkurencja nie zwalnia tempa, producenci są zmuszeni do zadania sobie kilku kluczowych pytań dotyczących przyszłości. Przede wszystkim dwóch. Jak sieć IoT ukształtuje sposób zajmowania się przez nich rynkiem posprzedażowym aparatury i sprzętu? Jak rosnące oczekiwania klienta wpłyną na sposób wytwarzania i serwisowania nowych wyrobów?

Osiem razy zysk z IoT

Sieć Internetu Rzeczy generuje takie ilości danych dotyczących urządzeń, jakich nie było nigdy wcześniej. Przed producentami otwierają się więc nowe możliwości odnośnie sprzedaży, konsultingu, serwisowania i rozwoju wyrobów.

Poniżej omówimy kilka możliwych sposobów czerpania przez producentów aparatury i sprzętu medycznego zysków dzięki poprawionej efektywności, większej produktywności i redukcji kosztów. Wszystko to zapewnia połączenie sprzętu i narzędzi przez sieć Internetu Rzeczy, umożliwiając efektywne wykorzystanie otrzymywanych z urządzeń danych.

1. Zwiększenie wskaźników pierwszej interwencji serwisowej (first-time fix rate) i efektywności usług serwisowych

Mając lepszy wgląd w działanie urządzeń, technicy serwisu są lepiej przygotowani do rozwiązywania problemów, zanim one powstaną. Producenci mogą ustawiać takie parametry dla sprzętu podłączonego do sieci, aby w razie ich przekroczenia generowały się sygnały alarmowe dla pracowników serwisu. W prawidłowo działającym systemie, który „tłumaczy” to, co „mówi” maszyna, taki sygnał alarmowy może jednocześnie przekazywać dane dotyczące działania sprzętu, historii napraw, informacje od klienta, szczegóły związane z gwarancją oraz inne informacje, jakich potrzebują technicy do dobrego wykonania swojej pracy. W przyszłości, gdy maszyny staną się urządzeniami bardziej przypominającymi komputery i będą sterowane przez oprogramowanie, zespoły serwisowe nawet nie będą musiały dojeżdżać do klienta w celu usunięcia usterki. Zdalnie zarówno wydadzą diagnozę, jak i przeprowadzą naprawę.

2. Poprawa wydajności operacyjnej klientów

Jednym z niezawodnych sposobów zyskania uznania ze strony naszych klientów jest przyczynienie się do zwiększenia efektywności ich codziennych działań. Przykładowo wbudowanie czujników IoT w części i urządzenia może pomóc dostawcom aparatury i sprzętu medycznego poprawić wydajność operacyjną. Wpłynie też na optymalizację stanów inwentarzowych sprzętu. Wiele szpitali dysponuje tak naprawdę nadmierną ilością aparatury do zapobiegania niedoborom w stanach awaryjnych. Z tego powodu niektóre urządzenia mogą być nieużywane lub dochodzi do sytuacji, gdy bez wykorzystania tracą swoją ważność. Przez wdrożenie rozwiązań w rodzaju identyfikacji radiowej RFID (Radio Frequency Identification) czy mobilnych skanerów – w połączeniu z opcjami, jakie daje wykorzystanie tzw. chmury – szpitale zyskują dane inwentarzowe, liczbowe i dotyczące statusu pracy urządzeń oraz stanów magazynowych w czasie rzeczywistym. Dzięki temu dysponują sprawdzonymi informacjami na temat tego, co, gdzie i kiedy jest im naprawdę potrzebne.

3. Redukcja kosztów sprzętu przez wdrożenie konserwacji zapobiegawczej

Znając na bieżąco szczegółowe dane dotyczące działania sprzętu w czasie rzeczywistym, serwisanci są w stanie zwiększyć jego dostępność oraz wydłużyć czas bezawaryjnej pracy. Dane związane z konserwacją zapobiegawczą, przekazywane przez sieć IoT, pozwalają bowiem na szybkie podjęcie przez nich działań na miejscu. Innymi słowy, dzięki nieustannemu monitoringowi informacji dotyczących działania sprzętu w miejscu jego zainstalowania producenci mogą sprawić, że prace serwisowe staną się bardziej proaktywne niż reaktywne – zapewniając, że serwisanci zareagują na sygnały alarmowe i rozwiążą problemy ze sprzętem, zanim nastąpi jego awaria. Gdy jakaś część przestaje działać poprawnie, czujniki IoT zainstalowane w urządzeniach automatycznie aktywują zlecenia czynności serwisowych. Po ich wygenerowaniu system zamawia odpowiednie części zamienne i sporządza harmonogram wzywania techników w celu wykonania serwisu wstępnego. Ci wysyłani są natychmiast, gdy tylko nadejdą zamówione części. Każdy z tych kroków jest realizowany automatycznie w czasie kilku sekund, ponieważ nie potrzeba tu żadnej ludzkiej interakcji.

4. Połączenie urządzeń w sieci i optymalizacja wyników leczenia a Big Data

Poprzez połączenie aparatury i sprzętu medycznego za pomocą sieci Internetu Rzeczy producenci mogą być w stałej łączności zarówno ze swoimi wyrobami, jak i klientami.

– W miarę ewoluowania technologii i rozwoju infrastruktury informatycznej zwiększa się ilość podłączonej do niej aparatury i sprzętu medycznego, który staje się coraz bardziej „inteligentny” i sprawniejszy w optymalizacji procesu leczenia – ocenił przedstawiciel portalu Qmed.com w swoim sprawozdaniu na temat implementacji w branży aparatury i sprzętu medycznego usług Big Data (dużych, zmiennych i różnorodnych zbiorów danych – przyp. tłum.). Już samo zapotrzebowanie na Big Data spowoduje, że wielu producentów wykorzysta strategie IoT, aby pozostać konkurencyjnymi.

5. Zapewnienie dodatkowego wglądu i pomocy dla końcowych użytkowników sprzętu medycznego

Dane z aparatury podłączonej do Internetu Rzeczy pozwalają producentom na oferowanie końcowym użytkownikom szczegółowej pomocy. Producenci mogą odtąd funkcjonować w większym stopniu niż kiedyś jako zaufani konsultanci techniczni i sprzedawać swój czas oraz wartość konsultacji jako część pakietu serwisowego. W świecie połączonym za pomocą Internetu Rzeczy bogata oferta serwisowa staje się ważniejsza niż kiedykolwiek. Sieć IoT pozwala też producentom proponować dodatkowe usługi, które są wliczone w cenę ich wyrobów.

6. Sprzedaż raczej systemu urządzeń i usług niż samych urządzeń

Integrowanie inteligentnego sprzętu podłączonego do sieci umożliwia efektywniejsze jego działanie i wykorzystanie. Serwis Deloitte University Press zilustrował to swego czasu interesującym przykładem: „Do tej pory uzyskiwanie elektrokardiogramów poza szpitalem wymagało użycia aparatury przenośnej, której ceny zaczynają się od 1 tys. dol. Od jakiegoś czasu pacjenci mogą jednak pozwolić sobie na zakup pojedynczych urządzeń zaledwie za 75 dol. Wykupienie taniego abonamentu na usługi kardiomonitoringu zapewnia wysyłanie danych do szybkich interwencji medycznych w razie zaburzeń pracy serca. Innymi słowy, w wielu przypadkach możemy rozszerzyć wartość stworzoną przez jedną technologię przez wdrożenie jej w jeszcze bardziej zintegrowanym ekosystemie”.

Obecnie producenci są więc w stanie zaoferować pakiet sprzętu podłączonego do sieci i związanych z nim usług, które optymalizują ogólne rezultaty. Wytwarzanie inteligentnego i zintegrowanego z Internetem Rzeczy sprzętu przesuwa model biznesowy obowiązujący producentów wyposażenia oryginalnego (Original Equipment Manufacturer – OEM) w kierunku sprzedaży systemu wyrobów, czujników i danych. Ma to pomóc użytkownikom tego sprzętu w osiągnięciu większej wydajności.

7. Wykorzystywanie aparatury medycznej w jednakowy sposób

W branży producentów aparatury i sprzętu medycznego głównym priorytetem jest utrzymywanie sprzętu w stanie pracy. Jednym ze sposobów uchronienia użytkowników przed niepotrzebnymi wydatkami na nową aparaturę jest nadanie priorytetu usługom i umiejętne stosowanie danych użytkowych, przez podłączenie sprzętu do Internetu Rzeczy. Czujniki IoT przekazują informacje na temat tego, jak długo i jak często aparatura bywa wykorzystywana oraz czy działa prawidłowo. Oznacza to, że jeśli jakiś element wyposażenia zakładu opieki zdrowotnej jest stale w użytku, a inny rzadko, to szpitale mogą odtąd w łatwy sposób dokonać reorganizacji, aby w równym stopniu sięgać po posiadany sprzęt. Możliwe jest również podniesienie jakości usług serwisowych, jeśli harmonogramy pracy sprzętu będą optymalizowane za pomocą oprogramowania w chmurze, dostarczającego do tego celu odpowiednich narzędzi.

8. Informowanie producentów (i ulepszanie) nowych urządzeń

Poza ulepszaniem programów serwisowych i możliwością bardziej efektywnego wykorzystywania urządzeń przez pacjentów oraz personel placówek medycznych, producenci są też w stanie stosować dane pozyskiwane z Internetu Rzeczy do projektowania nowych wyrobów i poprawy ich jakości. Poprzez ciągły monitoring działania wytworzonego przez siebie sprzętu mogą zwiększać jego wydajność i użyteczność dla końcowego odbiorcy.

Strategiczny plan wdrożenia sieci IoT do serwisowania

Producenci aparatury i sprzętu medycznego, którzy wprowadzają strategiczny plan połączenia z Internetem Rzeczy do swoich rozwiązań serwisowych, zyskują szanse osiągnięcia olbrzymich korzyści. Udaje im się nie tylko zmniejszać koszty utrzymywania i serwisowania aparatury i sprzętu medycznego, ale także wydłużyć czas bezawaryjnej pracy sprzętu i zaoferować klientom wysoki poziom wsparcia produktu. Dążą zatem do stworzenia bardziej przejrzystego i połączonego w sieci środowiska. Na ciągłym dostępie do stale rosnącej liczby urządzeń podłączonych do sieci zyskają też zarówno pacjenci, jak i dostawcy aparatury i wyposażenia medycznego, którzy w dodatku będą chcieli za to płacić. Ważne jest również utrzymywanie sprzętu w niemal ciągłym działaniu i dostarczanie danych umożliwiających użytkownikom końcowym monitorowanie zdrowia pacjenta. Wymaga to jednak gotowości ciągłej adaptacji do zmieniającego się środowiska biznesowego i nowych technologii.

Autorka: Joanna Rotter jest menedżerem treści w firmie MSI Data.

Tekst pochodzi ze specjalnego wydania “Fabryka 4.0“. Jeśli Cię zainteresował, ZAREJESTRUJ SIĘ w naszym serwisie, a uzyskasz dostęp do darmowej prenumeraty w formie drukowanej i/lub elektronicznej.