Reall – Nowa metoda polaczenia walu i piasty

    Tradycyjna metoda mocowania piasty na wałach – to metoda na wpust. Polega ona na wykonaniu rowka wpustowego, co powoduje wysoką koncentrację napięć przy obciążeniu połączenia. Taka technika prowadzi do znacznego osłabienie wału i piasty. Często jest to zauważalne przy obciążeniach zmiennych i pulsujących – w formie luzu połączenia lub wręcz złamania wału.

    W idealnym połączeniu wymagane są tylko cylindryczne powierzchnie wału i piasty bez rowka. Wszystkie obciążenia są przenoszone przez tarcie powierzchni, wymagania co do miejsca powinny być minimalne, montaż (i demontaż) powinien być szybki i wielokrotny, z zachowaniem dokładności ruchu obrotowego, a połączenie nie powinno mieć szwu, aby uzyskać dobre centrowanie i uniknąć powstawania ognisk korozji.

    Produktem, który obecnie najlepiej spełnia te wymagania, jest tulejka o podwójnych ściankach, pracująca na zasadzie hydraulicznej. ETP Transmission AB to szwedzka firma, która rozwinęła jedyną w swoim rodzaju zasadę. Uprościła użycie produktu i jednocześnie poprawiła jego właściwości.

    Połączenie aktywizowane jest za pomocą tylko jednej śruby. Nadzwyczaj cienka dwuścienna tuleja jest skonstruowana z dwóch oddzielnych tulejek w taki sposób, że napięcia w obu tulejach są jednakowe. Mechanizm wytwarzania ciśnienia tak dobrano, aby było możliwych przynajmniej 1000 montaży z zachowaniem tej samej mocy i precyzji. Produkcja odbywa się na specjalnych maszynach w celu zapewnienia wysokiej precyzji. Szczególnie ważna jest metoda spawania promieniami elektronów.

    Produkt opatentowała firma ETP Transmission AB, która produkuje go i sprzedaje przez sieć przedstawicieli na całym świecie. W Polsce autoryzowanym przedstawicielem jest firma Agencja Zaopatrzenia Technicznego Reall – Lublin.

    www.reall.pl