Print

Smarowanie łożysk

-- piątek, 13 maj 2011

Jak wiadomo, łożysko stanowi element maszyny czy urządzenia, który podtrzymuje inną część w sposób umożliwiający jej względny ruch obrotowy. Stąd też kluczową rolę odgrywa odpowiednie smarowanie łożyska.

Raport powstał w oparciu o dane uzyskane z ankiety przeprowadzonej w marcu 2011 r. wśród czytelników miesięcznika Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych. Oprócz tego przy tworzeniu raportu bazowano na informacjach pochodzących od producentów i dostawców łożysk i urządzeń smarujących. Raport nie stanowi pełnego obrazu rynku.

Trudne warunki pracy łożysk

Podczas badania ankietowego redakcja miesięcznika Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych zapytała swoich czytelników o trudne warunki, w jakich pracują łożyska. Na pierwszym miejscu wymieniono wysoką temperaturę (ponad 55% ankietowanych). W opinii czytelników temperatura ta niejednokrotnie wynosi od 170ºC do 300ºC. Wynika to stąd, że łożyska bardzo często znajdują zastosowanie w piecach do obróbki cieplnej.

Jako trudne warunki pracy na drugim miejscu ex aequo (ponad 44%) ankietowani wymieniają podwyższone prędkości (od 1400 do 12 000 obr./min) oraz duże obciążenia. W zakresie trudnych warunków pracy łożysk na trzecim miejscu (ok. 39%) czytelnicy podali substancje agresywne. Są to: soda kaustyczna, fosforany, zasady, środowisko kwaśne maszyn galwanicznych. Czwarte miejsce (ok. 22%) w zestawieniu trudnych warunków pracy łożysk zajmuje niska temperatura. W opinii czytelników wynosi ona niejednokrotnie poniżej –40ºC. W kategorii sklasyfikowanej jako „inne trudne warunki” ankietowani wymienili występowanie pyłów, szlamu poszlifierskiego oraz wody.

Łożyska najczęściej stosowane

Redakcja Inżynierii i Utrzymania Ruchu Zakładów Przemysłowych zapytała także swoich czytelników o najczęściej stosowane łożyska z uwzględnieniem rodzaju ich smarowania. Na pierwszym miejscu wymieniono łożyska smarowane cieczami lub smarami plastycznymi (ok. 94%). Drugie miejsce ex aequo zajmują łożyska bezsmarowe (samosmarowne) oraz łożyska o smarowaniu hydrostatycznym lub hydrodynamicznym (ponad 26% ankietowanych).

Łożyska smarowane cieczami lub smarami plastycznymi najczęściej produkują lub dostarczają firmy SKF, Wika, FAG, Nachi, INA oraz Timken. W zakresie łożysk samosmarownych ankietowani korzystają z produktów i dostaw firm FŁT – Kraśnik, SKF, FAG, Timken oraz INA. Łożyska bazujące na smarowaniu hydrostatycznym lub hydrodynamicznym produkują lub dostarczają firmy In Bear, SKF oraz Nachi.

Autor: Damian Żabicki


Przeczytaj także

Komatsu's self-driving dump truck doesn't even have a cab
Despite the dream of the self-driving car, most autonomous vehicles still have a steering wheel, giving passengers the option to take control at a moments notice. Komatsu's latest dump truck is a bit... więcej »
Smary i oleje do zastosowań specjalnych
Od nowoczesnych olejów i smarów oczekujemy przede wszystkim zachowania wysokich parametrów użytkowych w całym okresie użytkowania. Dotyczy to również zastosowania w warunkach odbiegających od... więcej »
Przechowywanie smarów – najczęstsze błędy
Wraz z rozwojem konstrukcji maszyn przemysłowych wymagania stawiane środkom smarnym ulegają ciągłemu zaostrzeniu. Jakiekolwiek zanieczyszczenia znajdujące się w smarze często mogą spowodować... więcej »
Technologie filtrowania i pielęgnacji olejów
Właściwe filtrowanie oleju przynosi wiele korzyści, również o charakterze finansowym. Wynikają one z zapewnienia wyższego poziomu niezawodności eksploatacyjnej, a w efekcie – znacznego ograniczenia... więcej »
Stosowanie środków smarnych – podstawowe zasady
Na poprawność procesu smarowania wpływa wiele czynników. Wśród nich jako podstawowe należy wymienić: wybór między smarem stałym a ciekłym, sposób dystrybucji środka smarnego, jego lepkość i... więcej »
Energa rozpoczyna magazynowanie energii
Pierwszy w Polsce magazyn energii o mocy 0.75 MW i 1,5 MWh pojemności został dzisiaj uruchomiony w okolicach Pucka na Pomorzu. W połączeniu z planowaną farmą fotowoltaiczną i istniejącymi już... więcej »
 
Aktualne wydanie

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Katalog

RGB ELEKTRONIKA
RGB ELEKTRONIKA
Jana długosza 2-6
51-162 Wrocław
tel. 71 325 15 05

Volkswagen Poznań Sp. z o.o.
Volkswagen Poznań Sp. z o.o.
Warszawska
61-060 Poznań
tel. +48 61 871 4037

MEWA TEXTIL-SERVICE SP. Z O.O.
MEWA TEXTIL-SERVICE SP. Z O.O.
Andersa 15
41-200 Sosnowiec
tel. 32 363 82 60

STILL Polska Sp. z o.o.
STILL Polska Sp. z o.o.
Skladowa 11
62-023 Żerniki, Gadki
tel. 61 66 86 100

zobacz wszystkie




SONDA

Czy inwestycje na rzecz energooszczędności się opłacają?

Oddanych głosów: 16

50% 50 %
tak 8 głos(ów)

31.3% 31.3 %
nie 5 głos(ów)

18.8% 18.8 %
nie potrafię wyliczyć 3 głos(ów)


Newsletter tematyczny - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu
Aplikacje dla Inżynierów - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu
Wydania specjalne

O wydawnictwie   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Darmowa prenumerata   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2016 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce