Raport: Łożyska do silników elektrycznych
-- wtorek, 16 luty 2016
Łożyska należą do najważniejszych elementów silnika elektrycznego. Właściwy dobór łożysk jest sprawą kluczową, gdyż pozwala na zachowanie projektowanej sprawności silnika dzięki minimalnemu tarciu i minimalnym stratom mocy. Od odpowiednio dobranych, wysokiej jakości łożysk zastosowanych w silniku zależy jego późniejsza poprawna i długotrwała praca w maszynie.
Łożysko to jedyny element ruchomy, który może ulec uszkodzeniu i spowodować awarię innych części silnika. Ponieważ słabej jakości łożyska używane w silniku bywają źródłem wielu problemów, warto sięgać po produkty sprawdzone, pochodzące od wiarygodnych producentów.
Ogromna popularność łożysk kulkowych
Z ankiety przeprowadzonej przez magazyn Inżynieria & Utrzymanie Ruchu wynika, że w silnikach elektrycznych najczęściej stosowane są łożyska kulkowe. Tego zdania są wszyscy respondenci.
Jeśli chodzi o łożyska kulkowe zwykłe, to są one nierozłącznymi łożyskami o wszechstronnym zastosowaniu, z masywnymi pierścieniami zewnętrznymi, pierścieniami wewnętrznymi oraz złożeniami kulkowymi. Mają prostą budowę, są niewrażliwe w eksploatacji i przyjazne w konserwacji. Występują w postaci konstrukcji jedno- i dwurzędowej, a także w wersjach otwartej i uszczelnionej. Ze względów produkcyjnych łożyska otwarte w zewnętrznym pierścieniu mogą mieć wykonany kanałek do osadzania uszczelek. Z uwagi na niski moment tarcia łożyska kulkowe zwykłe przeznaczone są do aplikacji, gdzie występują duże prędkości obrotowe.
Na drugim miejscu w kategorii popularności łożysk wykorzystywanych w silnikach elektrycznych znalazły się łożyska walcowe, a na trzecim – stożkowe.
Wskazane przez 47% respondentów łożyska walcowe produkowane są w wielu wykonaniach, seriach wymiarowych i wielkościach. Większość stanowią łożyska jednorzędowe z koszykiem. Łożyska jednorzędowe i dwurzędowe z pełną liczbą wałeczków (bez koszyka) uzupełniają standardową ofertę tych produktów dla typowych zastosowań przemysłowych. Łożyska z koszykami mogą przenosić duże obciążenia promieniowe, przy wysokich prędkościach obrotowych. Łożyska z pełną liczbą wałeczków nadają się do przenoszenia bardzo dużych obciążeń, przy umiarkowanych prędkościach. Kluczowym elementem łożysk walcowych są wałeczki. Ich kształt zapewnia optymalny rozkład naprężeń w strefie kontaktu w łożysku. Zoptymalizowane wykończenie powierzchni sprzyja powstawaniu odpowiedniego filmu smarowego i prawidłowemu toczeniu wałeczków. Wynikające stąd zalety, w stosunku do zwykłych łożysk walcowych, polegają na zwiększeniu niezawodności eksploatacyjnej i na zmniejszeniu wrażliwości na niewspół-osiowość pierścieni.

