Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Ostatnia prosta wyścigu pojazdów autonomicznych

-- wtorek, 07 sierpień 2018

Pojazdy autonomiczne to temat, który pobudza nie tylko wyobraźnię „zwykłych ludzi”, ale także rozpala emocje branży. Kierowcy zastanawiają się, czy stracą pracę, a właściciele firm transportowych zacierają ręce na myśl o zyskach. Jak dziś wyglądają perspektywy realizacji tych futurystycznych wizji? Czym różni się sytuacja na drogach od tej w magazynach?

W 2015 roku BBC opublikowało interaktywne zestawienie prawdopodobieństwa robotyzacji poszczególnych zawodów w 20-letniej perspektywie, opracowane na podstawie wspólnych badań Uniwersytetu w Oxfordzie oraz Deloitte. Na jednym biegunie liczącej 366 pozycji listy znalazły się zajęcia wymagające empatii, kreatywności i inteligencji emocjonalno-społecznej, na drugim – te polegające na wykonywaniu powtarzalnych czynności, korzystania z algorytmów i bazujące na manualnej precyzji. Z 99-procentowym prawdopodobieństwem zautomatyzowania zestawienie otwierał telemarketer, zamykał je zaś menadżer hotelu z ryzykiem zastąpienia przez sztuczną inteligencję na poziomie 0,4 proc. Zawody takie, jak kierowca autobusu, szofer/taksówkarz oraz operator wózka widłowego znalazły się mniej więcej w połowie stawki (odpowiednio na 147, 159 i 186 miejscu) z prawdopodobieństwem automatyzacji stanowisk pracy wynoszącym od 61,2 do 48,2 proc. Kto wie, czy dziś – po trzech latach intensywnych prac nad technologiami pojazdów autonomicznych, kiedy jesteśmy o półtora kroku od wprowadzenia na rynek samochodów bez kierownic – naukowcy nie zweryfikowaliby swoich przewidywań. Motywacja inwestorów, by ziścić tę wizję jest duża. Grupa Goldman Sachs przewiduje, że w związku z rychłym wjechaniem na drogi robo-taksówek, do 2030 roku wartość rynku usług ride-sharingowych wzrośnie z 5 do 285 miliardów dolarów. Zwiększaniu obrotów ma towarzyszyć poprawa marż dzięki obniżeniu kosztów ze względu na niewymagających płacy automatycznych kierowców.

Czwarty poziom tuż za rogiem

W dokumencie na temat samochodów autonomicznych, SAE wyodrębniło sześć poziomów automatyzacji, gdzie zero oznacza brak automatyzacji, a piątka – pełną automatyzację. Z raportu agencji Bloomberg opublikowanego w maju tego roku wynika, że już bardzo niedługo będziemy mieć szansę zetknąć się z autami poziomu czwartego, charakteryzującego się tym, że „na zaprogramowanych trasach zautomatyzowany system kontroluje wszystkie czynności pojazdu bez interwencji kierowcy”. Już w tym roku możemy spodziewać się pierwszych spełniających te kryteria komercyjnych wdrożeń. Waymo, projekt funkcjonujący wcześniej pod nazwą Google Car – jako jedyny mający na koncie przejazdy 4 poziomu z użytkownikami niebędącymi pracownikami firmy – ma już za sobą 5 milionów mil przejechanych w ramach testów w 25 miastach. W tym roku jego sztuczna inteligencja będzie wozić pasażerów - tym razem już za pieniądze - w amerykańskim Phoenix.

W magazynach przyszłość jest dziś

W swoim artykule na temat automatyzacji BBC wspominało, że w nieustrukturyzowanym otoczeniu – charakterystycznym na przykład dla pracy jako osoba sprzątająca w czyimś domu – szanse, że w najbliższej przyszłości zadania przejmą roboty są stosunkowo niewielkie. W magazynach natomiast, gdzie położenie poszczególnych towarów jest dokładnie opisane dzięki kodom kreskowym oraz RFID, a listę wykonywanych czynności można sprowadzić do pobierania i odkładania ładunków oraz ich transportu z punktu A do punktu B z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa i unikaniem kolizji, pełna automatyzacja staje się dziś faktem. – Choć jako STILL specjalizujemy się w produkowaniu wózków załogowych, dzięki ścisłej współpracy w obrębie grupy kapitałowej KION z przedsiębiorstwem Dematic Egemin jesteśmy w stanie przystosować oferowane modele pojazdów do całkowitej autonomii – przykładowo tak jak miało to miejsce w nagrodzonym nagrodą IFOY 2015 dla najlepszego wdrożenia magazynie Kuraray Trosifol – mówi Michał Stanisławski, Dyrektor Działu Advanced Applications STILL Polska. – W związku z rosnącymi kosztami pracy oraz powszechnymi obecnie w branży magazynowej kłopotami kadrowymi przewidujemy, że całkowita automatyzacja magazynów lub pojedynczych funkcjonujących w nich procesów będzie coraz powszechniejsza – także w naszym kraju. Dowodem na to jest na przykład rosnąca sprzedaż STILL iGo neo CX 20 – samobieżnego wózka kompletacyjnego, nagrodzonego IFOY w 2017 roku – dodaje przedstawiciel STILL Polska.

Czy więc rzeczywiście tysiące operatorów wózków widłowych powinno bać się konkurencji ze strony automatów? Według Josephine Hofmann, badającej w Instytucie Fraunhofera rynek pracy w sektorze przemysłowym, zmiany oczywiście występują. Jednak w miejsce likwidowanych posad powstają nowe, o nieco innym – bardziej skomputeryzowanym – profilu zatrudnienia. Przewiduje się, że zamiast zastępować robotników, maszyny będą w rosnącym zakresie ich wspierać, zwiększając ich efektywność.

Źródło: STILL Polska


Przeczytaj także

Aglomeracja Wrocławska: Vibroacoustic rozbuduje fabrykę automotive w Środzie Śląskiej
Vibracoustic, dostawca usług w zakresie technologii antywibracyjnych dla przemysłu motoryzacyjnego, rozbudowuje fabrykę Środa Śląska I inwestując cztery miliony euro. W ten sposób firma umacnia... więcej »
Modernizacja systemu oświetleniowego
Rozwój technologii LED oraz jej bardziej przystępna obecnie cena sprawiają, że coraz częściej stosowana jest ona w aplikacjach oświetlenia w zakładach przemysłowych. Modernizacja instalacji... więcej »
Nowy smar dla branży spożywczej i producentów opakowań

ExxonMobil rozszerzył ofertę olejów i smarów dla przemysłu o produkt Mobil SHC Grease 462 PF. Ten wysokiej jakości smar syntetyczny jest przeznaczony do zastosowań wysokotemperaturowych w produkcji... więcej »
Szybko jak w przypadku służb ratowniczych: usługa drukowania 3D igus dla części odpornych na zużycie
Firma igus w ramach usługi produkcji addytywnej produkuje część zamienną dla berlińskiej firmy Blackcam w ciągu zaledwie kilku godzin. Co robisz, gdy nagle ważna część wystawy zniknie w drodze na... więcej »
Bezpieczeństwo dostaw energii, czyli zrównoważona energia po konkurencyjnych cenach
Komisja Europejska zatwierdziła mechanizmy zdolności wytwórczych w Belgii, Francji, Niemczech, Grecji, we Włoszech i w Polsce. KE stwierdziła, że środki te przyczynią się do... więcej »
Trwa rejestracja na Konferencję Automotive
W dniach 6-7.09.2018 w Zakopanem odbędzie się czwarta edycja konferencji Automotive, jednego z największych w Polsce spotkań branży motoryzacyjnej. Partnerem Technologicznym wydarzenia jest firma... więcej »
 
Aktualne wydanie

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Konferencja Automotive
2018-09-06 - 2018-09-07
Miejsce: Zakopane
ENERGETAB Międzynarodowe Energetyczne Targi Bielskie
2018-09-11 - 2018-09-13
Miejsce: Bielsko Biała
ROBOTECH Robotics Technology Conference
2018-09-18 - 2018-09-18
Miejsce: Wrocław
VI Międzynarodowa Konferencja HAZEX
2018-09-20 - 2018-09-21
Miejsce: Kraków
Forum Mycia Przemysłowego 

2018-09-26 - 2018-09-27
Miejsce: Wrocław
IV Europejski Kongres Lean Manufacturing
2018-09-28 - 2018-09-29
Miejsce: Katowice




SONDA

Czy inwestycje na rzecz energooszczędności się opłacają?

Oddanych głosów: 16

50% 50 %
tak 8 głos(ów)

31.3% 31.3 %
nie 5 głos(ów)

18.8% 18.8 %
nie potrafię wyliczyć 3 głos(ów)


Wydania specjalne

O wydawnictwie   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Darmowa prenumerata   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2018 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce