Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

MAINTECH 2017, czyli najlepsze praktyki w utrzymaniu ruchu

-- piątek, 16 czerwiec 2017

Konferencja MAINTECH organizowana przez magazyn Inżynieria i Utrzymanie Ruchu to doskonała okazja, by uczyć się najlepszych praktyk, poznać przykłady wdrożeń oraz nawiązać kontakty z osobami, które na co dzień zajmują się problematyką utrzymania ruchu w zakładach produkcyjnych różnych branż. Tegoroczna edycja wydarzenia odbyła się 13 czerwca w Katowicach w nowoczesnym centrum konferencyjnym hotelu Altus Prestige, w sąsiedztwie takich miejsc, jak: Hala Widowiskowo-Sportowa „Spodek”, Międzynarodowe Centrum Kongresowe, Muzeum Śląskie czy Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia.

Konferencję moderował Michał Parda, dyrektor ds. szkoleń utrzymania ruchu. Michał Parda doświadczenie zdobywał początkowo w fabryce przetwórstwa drewna podczas wdrożenia i uruchomienia nowej linii produkcyjnej. Następnie związał się z branżą automotive, w której poza wsparciem wdrożeń nowych linii zajmował się usprawnieniem procesu produkcyjnego. Jest zwolennikiem poszukiwania i eliminacji wszelkiego rodzajów marnotrawstwa w przedsiębiorstwie przy wykorzystaniu narzędzi Lean Six Sigma. Wprowadzając do tematyki Konferencji, zwrócił uwagę na znaczenie nie tylko zdobywania wiedzy o dobrych praktykach czy udanych wdrożeniach, lecz także nawiązywania kontaktów z innymi osobami zajmującymi się utrzymaniem ruchu.

Partnerzy

Podczas Konferencji zaprezentowały się firmy: FCA – Fiat Chrysler Automobiles, BORG Automotive, LG Display, ILS, BorgWarner i ChM. Partnerami wydarzenia były firmy: ZVL Slovakia, PEPPER+FUCHS, Transition Technologies, EMT Systems, Tsubaki, Bosch Rexroth, Voigt, Adegis i ASD Systems. Partnerami merytorycznymi byli: Lean Partner, Inicjatywa dla polskiego Przemysłu 4.0 i Ministerstwo Rozwoju.

Tematyka wystąpień

Andrzej Soldaty, ekspert w Zespole ds. Transformacji Przemysłowej Ministerstwa Rozwoju i założyciel oraz partner projektu Inicjatywa dla polskiego Przemysłu 4.0, przedstawił koncepcję Przemysłu 4.0, prezentując jego zalety i wyzwania. Jak mówił, Przemysł 4.0 powstaje na naszych oczach. Uczymy się, jak wykorzystać związane z nim możliwości. Efektem wdrożenia tej koncepcji może być wzrost efektywności o 4-7% rocznie. Andrzej Soldaty podkreślił jednocześnie, że koncepcji Przemysłu 4.0 nie należy wiązać tylko z techniką cyfrową, ale z integracją w ramach całego łańcucha wartości.

O wdrożeniu wskaźnika OEE w firmie produkcyjnej jako fundamencie do wdrożenia narzędzi z zakresu Lean Manufacturing mówił Maciej Gulanowski, inżynier procesu w firmie ChM. Doradzał, jak poprawić poszczególne elementy składowe wskaźnika OEE. Przedstawił m.in. praktyczne rady dotyczące narzędzia 5S i Poka Yoke.

Robert Demidowicz, Shift Leader działu elektrycznego w LG Display Poland, zaprezentował natomiast problematykę utrzymania urządzeń elektroenergetycznych zainstalowanych w fabryce LG Display Poland. Było to przedstawienie rzeczywistej struktury technicznej związanej z zasilaniem zakładów. Robert Demidowicz omawiał zagadnienia związane ze stałym monitoringiem, mówił o systemach SCADA, o programie Dialog (Ergon), programach przeglądów oraz zaangażowanej w te czynności kadrze.

„Z Mannheim do Europy – produkty dla efektywnych rozwiązań w utrzymaniu ruchu – studium przypadków” to tytuł wystąpienia Tomasza Żyrka, pełniącego funkcję Key Account Managera Automotive w Pepperl+Fuchs. Tomasz Żyrek mówił m.in. o tym, jak duże środki firma Pepperl+Fuchs przeznacza na badania i rozwój. W efekcie otrzymuje rozwiązania np. wykorzystujące znaczniki RFID, co usprawnia obróbkę metali w maszynach CNC. Referujący zwrócił także uwagę słuchaczy na nową generację czujników, monitoring przestrzeni oraz czujniki 4.0.

Michał Budrewicz, ekspert ds. programowania utrzymania Ruchu w dziale Inżynierii Utrzymania Ruchu w firmie FCA Powertrain Poland, mówił o zastosowaniu metodologii CBM (Condition-Based Maintenance) w pomiarach wibracji i temperatury. Jak podał, jednostki napędowe z Bielska-Białej obecnie wysyłane są do zakładów Grupy FCA w Tychach, Turynie, Melfi, Pomigliano, Kragujevacu (Serbia), Tofas (Turcja), Betim (Brazylia), a ok. 11% produkcji trafia także do niektórych zakładów GM w Europie. W 2012 r. FCA Powertrain Poland była pierwszą fabryką FCA na świecie, która zdobyła Złoty Medal w programie World Class Manufacturing.

Wsparcie serwisowe utrzymania ruchu w zakresie diagnostyki, napraw oraz wymiany urządzeń wykorzystywanych przy procesie produkcyjnym to tematyka wystąpienia Marcina Dzioby, członka zarządu w firmie ADEGIS. Marcin Dzioba mówił m.in. o usłudze serwisu wymiennego. Jak podał, odsetek reklamacji urządzeń Siemens jest mniejszy niż 1%. Firma ma własny magazyn, a w minionym roku zarejestrowała ponad 5500 napraw.

Marcin Łapiński, menedżer Projektów Logistycznych w ILS (Grupa Intercars) zaprezentował, na przykładzie inwestycji ILS w Zakroczymiu, zalety outsourcingu usług UR, takie jak: codzienna inspekcja systemu, diagnostyka błędów, naprawa, studium przypadku, szkolenia, detekcja błędów w oprogramowaniu oraz bardzo szybka reakcja na zdarzenie.

Z przykładem rozwiązania zaprojektowanego zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.0 można było zapoznać się w trakcie pokazu na żywo – symulacji zdalnego monitoringu oraz sterowania linią produkcyjną, prowadzonej przez Pawła Orzecha, Technical Product Support Managera w Bosch Rexroth. Prezentował on ActiveCockpit - interaktywną platformę komunikacji dla przemysłu.

Artur Sadzik, kierownik ds. Strategicznych Projektów loT w Transition Technologies, mówił o zastosowaniu technologii rzeczywistości rozszerzonej (AR) w utrzymaniu ruchu. Jak się okazuje, prezentowane rozwiązanie to już działający system, który sprawdza się np. w firmach, w których jeden specjalista obsługuje serwisowo wiele lokalizacji.

„Lean Re-manufacturing, czyli nowa koncepcja wdrożenia procesu Lean do służby utrzymania ruchu” to tytuł wystąpienia Michała Owczarka pełniącego funkcję Lean & Maintenance Managera w Borg Automotive. Michał Owczarek mówił m.in. o SLMP i o tym, czym jest nowoczesna regeneracja. Przekonywał, że ograniczenia są tylko w naszych głowach, a w prezentowanym wdrożeniu harmonogramu przeglądów po roku było o 54% mniej awarii. System TPM nazwał Towarzystwem Przyjaciół Maszyn, co jego zdaniem lepiej przemawia do pracowników.

Waldemar Stefanek, menedżer Działu Infrastruktury w BorgWarner Poland, skoncentrował się na omówieniu zarządzania kryzysowego w produkcji i utrzymaniu ruchu. Wymienił możliwe zdarzenia kryzysowe, takie jak: wypadki, pożar brak mediów i ograniczone zasoby ludzkie. Jego zdaniem ważne jest ciągłe doskonalenie systemu i procesów.

Z kolei Michał Parda zaprezentował praktyczną wizję rozsądnej redukcji zapasów części zamiennych. Mówił o IQR, czyli jakościowym wskaźniku zapasów. Przekonywał, że części zamienne w zakładach przemysłowych generują największą część kosztów związanych z utrzymaniem ruchu. Doradzał, jak pogodzić redukowanie zapasów części zamiennych z ryzykiem, że ich brak wydłuży postój maszyny lub spowoduje postój całego zakładu

Andrzej Kulik, niezależny konsultant, przez ponad trzy dekady zbierał doświadczenia w utrzymaniu ruchu w przedsiębiorstwach o statusie World Class Maintenance Management m.in. w górnictwie, energetyce, przemyśle petrochemicznym, chemicznym i maszynowym, na stanowiskach inżynierskich i kierowniczych. Udzielał się w profesjonalnych organizacjach poświęconych doskonaleniu zarządzaniem UR i niezawodności. Jest jednym z założycieli Southern African Maintenance Association, przekształconego później na Southern African Asset Management Association. Andrzej Kulik mówił o predykcyjnym utrzymaniu ruchu i związanych z nim najlepszych praktykach, zarządzaniu oraz funkcjach. Jak stwierdził, „maintenance” jest biznesem, a niezawodność - esencją utrzymania ruchu.

Case study z procesu tworzenia i wdrażania zwinnego rozwiązania LEAN IT w dziale utrzymania ruchu firmy przetwórstwa spożywczego przedstawił Bartosz Podziewski, partner zarządzający w firmie Lean Partner. Zadał uczestnikom pytanie, czym jest według nich analiza biznesowa i czy gromadzenie danych ma sens. Mówił o tym, jakie powinny być dane i na czym polega ich jakość.

Uczestnicy

W tegorocznej Konferencji MAINTECH 2017 wzięli udział m.in. dyrektorzy i kierownicy techniczni, osoby odpowiedzialne za wdrożenie metodyki LEAN, Kaizen oraz doskonalenie procesu produkcji, a także inżynierowie w działach utrzymania ruchu, produkcyjnych oraz remontowych.

Uczestnicy zapytani o wrażenia z Konferencji podkreślali aktualność poruszanych zagadnień i ich przydatność w codziennej pracy. Zwracali również uwagę na możliwość zapoznania się z rozwiązaniami, które stanowią przyszłość przemysłu. Adam Salamon powiedział, że zainteresowały go tematy związane z utrzymaniem ruchu oraz wskazówki dotyczące prewencji, dzięki której, jak powiedział, można uspokoić działania i poprawić relacje pomiędzy produkcją a utrzymaniem ruchu. Michał Grabowski zwrócił uwagę na zagadnienia związane z Przemysłem 4.0. - Widać w tym duży potencjał i przyszłość, również działów utrzymania ruchu - powiedział. Również Jacka Sagana zainspirowały poruszane przez prelegentów aspekty związane z koncepcją Przemysłu 4.0, w tym szczególnie integracja systemów automatyki w środowisku rozproszonym.

Jak podkreślało wielu uczestników, warto było wziąć udział w Konferencji MAINTECH, zarówno by zdobyć wiedzę, jak i nawiązać nowe kontakty.

Autor: Bohdan Szafrański

Zdjęcia: Marek Krzyżanek


Przeczytaj także

Jak wybrać dobry sterownik?
Produkcja to układ naczyń połączonych. Można powiedzieć, że dział produkcyjny jest kłębkiem powiązanych ze sobą nici, na końcach których znajdują się wpływające na siebie nieustannie zdarzenia,... więcej »
TOOLEX 2017 – jubileuszowy sukces
10. edycja Międzynarodowych Targów  Obrabiarek, Narzędzi i Technologii Obróbki TOOLEX, jak przystało na jubilata, wypadła okazale. Doceniane przez specjalistów i wysoko oceniane pod względem... więcej »
Czyszczenie układów olejowych
Prawidłowo wykonane czyszczenie powinno usunąć wszystkie zanieczyszczenia, które występują na powierzchniach układu. Dotyczy to kurzu, produktów starzenia – żywic i asfaltów, a także innych... więcej »
Smarowanie mgłą olejową w urządzeniach pneumatycznych
Trwałość narzędzi pneumatycznych, siłowników, zaworów, silników i innego sprzętu napędzanego sprężonym powietrzem może zostać wydłużona dzięki smarowaniu mgłą olejową. Czynniki środowiskowe,... więcej »
Jak zamocować i ustawić czujnik?
Niemal każda linia produkcyjna jest wyposażona w system czujników podłączonych do układu sterowania. Dzięki czujnikom mamy możliwość kierowania poszczególnymi urządzeniami, kontrolując przebieg... więcej »
Wywiad: Transfer wiedzy do przemysłu
„Rozwój technologii pomp ciepła w oparciu o transfer wiedzy do przemysłu” - wywiad z dr inż. Markiem Miarą (Fraunhofer ISE) VI Kongres PORT PC „Pompy ciepła i smart grid – system ciepłowniczy... więcej »
 
Aktualne wydanie

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

ELGOR 2017
2017-10-18 - 2017-10-20
Miejsce: Kudowa Zdrój
Virtual EXPO - Wirtualne Targi Pracy
2017-10-24 - 2017-10-26
Miejsce: Online
Targi RENEXPO® Poland
2017-10-25 - 2017-10-27
Miejsce: Warszawa
Lubelskie Targi Energetyczne ENERGETICS
2017-11-14 - 2017-11-16
Miejsce: Lublin

Katalog

UE Systems Europe
UE Systems Europe
ul. Kordeckiego 30B
60-144 Poznań
tel. +48 510 518 832

zobacz wszystkie




SONDA

Czy inwestycje na rzecz energooszczędności się opłacają?

Oddanych głosów: 16

50% 50 %
tak 8 głos(ów)

31.3% 31.3 %
nie 5 głos(ów)

18.8% 18.8 %
nie potrafię wyliczyć 3 głos(ów)


Wydania specjalne

O wydawnictwie   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Darmowa prenumerata   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2017 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce