Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Dobór taśm przenośnikowych

-- czwartek, 09 lipiec 2015

Właściwy dobór taśmy przenośnikowej to – wbrew pozorom – bardzo złożony proces, w którym należy uwzględnić wiele danych dotyczących konstrukcji przenośnika, rodzaju transportowanego materiału, a także warunków pracy i typu środowiska, w jakim będzie ona eksploatowana.

Oferta rynkowa taśm przenośnikowych jest bardzo bogata i obejmuje wiele typów taśm, różniących się m.in. konstrukcją, wymiarami czy właściwościami fizykomechanicznymi. Wybór odpowiedniego produktu spośród tak bogatego asortymentu z pewnością może niejednego potencjalnego klienta przyprawić o zawrót głowy.

Jak podkreśla Tomasz Okulski z firmy Amsort, prawidłowy dobór taśmy wpływa bezpośrednio na średni czas bezawaryjnej pracy (ang. Mean Time Between Failure) danego urządzenia. Poszczególne cechy taśm mają niebagatelny wpływ na przebieg produkcji i/lub transportu. Nieprawidłowe rozwiązanie technologiczne taśmy powoduje zmniejszenie wydajności procesu, a nawet uniemożliwia jego przeprowadzenie.

Należy pamiętać o tym, żeby dobrać taśmę w taki sposób, aby przy uwzględnieniu odpowiedniego współczynnika bezpieczeństwa mogła przenieść duże siły rozciągające, występujące w różnych stanach pracy przenośnika. W związku z tym taśma przenośnikowa powinna być odpowiednio elastyczna, a przy tym zachowywać odpowiednią sztywność linii/ścieżki transportowej. Musi także cechować się wysokim współczynnikiem tarcia między taśmą a bębnem napędowym oraz na odwrót – niską jego wartością między taśmą a przenoszonym towarem.

– Mówi się, że nie ma złych taśm, czasami są tylko źle dobrane, dlatego im dokładniej zostanie opisane zastosowanie taśm, tym bardziej precyzyjnie specjalista będzie mógł wskazać tę właściwą, która będzie najlepiej sprawdzała się w danej aplikacji – podkreśla Łukasz Budziar z firmy Centrum Taśm i Pasów.

Dużym ułatwieniem procedury wyboru odpowiedniego rozwiązania jest zamieszczanie przez producentów oraz dostawców taśm na ich stronach internetowych dedykowanych formularzy doboru taśm przenośnikowych. Wymagają one od klienta jedynie wprowadzenia odpowiednich danych obejmujących m.in.: długość i szerokość taśmy, wagę transportowanego materiału, temperaturę pracy itp. W efekcie końcowym wskazywane są sugerowane dla danej aplikacji taśmy przenośnikowe.

Czynniki wpływające na dobór taśmy

Zdaniem Piotra Gosia z firmy BDI Poland podstawowymi parametrami, które należy podać, aby optymalnie dobrać taśmę, są:

  • wymiary taśmy, czyli jej długość w obwodzie zamkniętym i szerokość;
  • średnice bębnów napędzającego i zwrotnego oraz, dodatkowo, średnica rolki napinającej, jeżeli taka występuje w danym układzie (chodzi o określenie najmniejszej średnicy rolki, na jakiej pracuje taśma). Często istotne jest też podanie kąta opasania najmniejszego bębna/rolki;
  • geometria bębnów i rodzaj ich pokrycia (bębny mogą być walcowe lub walcowo-stożkowe, a także stalowe lub powierzchniowo ogumowane). Ważny jest też rodzaj napędu: rewersyjny, ciągnięty lub pchany;
  • temperatura otoczenia, w jakim pracuje taśma. Bardzo istotna jest również temperatura transportowanego produktu;
  • prędkość liniowa taśmy transportującej oraz – jeżeli zagadnienie dotyczy kilku taśm – informacja, czy taśmy te pracują w tzw. zespole (wówczas wszystkie taśmy napinane są wspólnym napinaczem i bardzo ważne jest, aby wszystkie miały taką samą długość);
  • informacja, czy taśma przewija się na nosku/nożu (najczęściej ma to miejsce w lekkim przemyśle spożywczym). Jeżeli odpowiedź jest twierdząca, należy określić promień tego noska;
  • dane o transportowanym towarze: rodzaj i masa pojedynczego produktu oraz jego objętość i położenie na taśmie;
  • informacja, czy występuje zjawisko buforowania, tzn. przesuwania się transportowanego towaru względem taśmy transportującej (np. taśma nieustannie pracuje, a towar jest spiętrzany poprzez zgarniak);
  • informacja, czy taśma na przenośniku pracuje stroną bieżną płasko po stole ślizgowym, czy po rolkach (jeżeli po rolkach, to istotny jest układ rolek);
  • sposób pracy: czy taśma pracuje na płasko, czy może w niecce, a także czy praca jest w poziomie, czy też wznosząca lub opadająca. W przypadkach szczególnych należy podać wysokość wznoszenia/opadania i kąt pochylenia przenośnika;
  • elementy wyposażenia: czy taśma zawiera wyposażenie specjalne: perforację, zabieraki i/lub inne profile, np. prowadzenie czy burty boczne. W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy określić ich położenie na taśmie oraz wymiary i podziałkę;
  • rodzaj i sposób połączenia taśmy w obwód zamknięty (poprzez zgrzewanie czy klejenie lub połączenie na złączkę mechaniczną). Taśma może być też wykonana jako otwarta lub przygotowana do połączenia w zakładzie produkcyjnym u klienta.

Wyjaśnienie i analiza wymienionych aspektów pozwoli specjalistom branżowym zaproponować odpowiedni rodzaj i materiał taśmy, dostosowany do realnych warunków pracy, a także dobrać taką strukturę zewnętrzną taśmy, aby transport był realizowany w sposób jak najbardziej wydajny i optymalny.

Przede wszystkim trwałość

Nieodpowiednio dobrana taśma stwarza ryzyko nagłej awarii linii produkcyjnej lub skrócenia żywotności samej taśmy. Właściwy dobór przekłada się na jej trwałość – cechę, która została uznana przez ankietowanych użytkowników za najważniejszą przy wyborze taśmy (rys. 1). W dalszej kolejności zostały wymienione takie czynniki, jak: cena, wytrzymałość taśmy, pozytywna współpraca z producentem/dostawcą, marka, bliskość siedziby producenta/dostawcy oraz gwarancja. Wśród odpowiedzi „inne” pojawiły się m.in.: energooszczędność, współczynnik tarcia powierzchni taśmy oraz serwis.

Jak pokazuje rys. 1, cztery z najwyżej ocenianych przez użytkowników czynników zostały uznane za najistotniejsze również przez sondowanych dostawców. Różnica jednak polega na tym, że na pierwszym wytypowanym przez nich miejscu znalazła się nie trwałość taśmy, lecz jej cena. Warto też dodać, że – w opinii dostawców – czynniki takie jak marka czy gwarancja w żaden sposób nie wpływają na decyzję zakupową klientów.

Grubość okładek – grubsze nie zawsze znaczy lepsze

Bardzo ważnym zagadnieniem jest rzeczywista grubość okładek. Jak podaje firma Dunlop, która jest światowym liderem w produkcji gumowych taśm przenośnikowych zarówno z rdzeniem tkaninowym, jak i z rdzeniem z linek stalowych, można przyjąć, że różnica w grubości pomiędzy nośną a bieżną okładką nie powinna przekraczać stosunku 3:1. Wiele osób uważa, że im bardziej ścierny materiał i krótszy przenośnik, tym grubsza powinna być okładka nośna. Nic bardziej mylnego. Okazuje się, że odporność na ścieranie gumy użytej do produkcji taśmy jest znacznie ważniejsza niż jej grubość. Jednak w celu wydłużenia żywotności taśm z okładkami o niskiej odporności na ścieranie wielu dostawców poleca okładki grubsze, niż są w rzeczywistości potrzebne, co wpływa negatywnie na prawidłowe funkcjonowanie przenośnika.


Przeczytaj także

Awaryjne źródło sprężonego powietrza
Układy korzystające ze sprężonego powietrza to rozwiązanie uniwersalne i stosunkowo niedrogie w porównaniu do urządzeń elektromechanicznych. Często też pracownicy branży przemysłowej stają przed... więcej »
New 3D graphene is ten times as strong as steel
It's incredibly strong and has unique electrical, thermal, optical, and chemical properties, but in some ways Graphene's two-dimensional structure makes it a bit like the laser was in the 1960s – a... więcej »
„Liderzy inżynierii poniżej czterdziestki” – druga edycja rozstrzygnięta
W konkursie organizowanym przez branżowe magazyny – Control Engineering Polska oraz Inżynieria i Utrzymanie Ruchu – już po raz drugi przyznano nagrody dla najlepszych inżynierów, którzy nie ukończyli... więcej »
Ankieta: czwarta rewolucja przemysłowa
Zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w ankiecie dotyczącej czwartej rewolucji w polskim przemyśle, której wyniki zostaną przedstawione na łamach magazynu "Inżynieria i Utrzymanie Ruchu" (wydanie... więcej »
Honda Motor Europe i Castrol będą kontynuować współpracę w ramach strategicznego partnerstwa
Honda Motor Europe i Castrol podpisały nową, odnawialną umowę o współpracy. Na mocy porozumienia Castrol został wyłącznym, rekomendowanym dostawcą środków smarnych do autoryzowanych serwisów Hondy w... więcej »
RSIMS, czyli nowoczesny system umożliwiającym realizacje strategii predykcyjnego utrzymania ruchu
RSIMS (Reliability Solutions Intelligent Maintenance System) jest nowoczesnym systemem umożliwiającym realizacje strategii predykcyjnego utrzymania ruchu (Predictive Maintenance). Predykcyjne... więcej »
 
Aktualne wydanie

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Targi BAU
2017-01-16 - 2017-01-21
Miejsce: Monachium
Warsztaty Druku 3D
2017-01-19 - 2017-03-16
Miejsce: Poznań
INDUSTRYmeeting Targi Technologii Przemysłowych
2017-02-28 - 2017-03-02
Miejsce: Sosnowiec
ExpoCUTTING Targi Technologii Cięcia
2017-02-28 - 2017-03-02
Miejsce: Sosnowiec
KOMPOZYTmeeting Salon Technologii i Materiałów Kompozytowych
2017-02-28 - 2017-03-02
Miejsce: Sosnowiec
Targi AUTOMATICON ® 2017
2017-03-14 - 2017-03-17
Miejsce: Warszawa

Katalog

RGB ELEKTRONIKA
RGB ELEKTRONIKA
Jana długosza 2-6
51-162 Wrocław
tel. 71 325 15 05

Volkswagen Poznań Sp. z o.o.
Volkswagen Poznań Sp. z o.o.
Warszawska
61-060 Poznań
tel. +48 61 871 4037

MEWA TEXTIL-SERVICE SP. Z O.O.
MEWA TEXTIL-SERVICE SP. Z O.O.
Andersa 15
41-200 Sosnowiec
tel. 32 363 82 60

STILL Polska Sp. z o.o.
STILL Polska Sp. z o.o.
Skladowa 11
62-023 Żerniki, Gadki
tel. 61 66 86 100

zobacz wszystkie




SONDA

Czy inwestycje na rzecz energooszczędności się opłacają?

Oddanych głosów: 16

50% 50 %
tak 8 głos(ów)

31.3% 31.3 %
nie 5 głos(ów)

18.8% 18.8 %
nie potrafię wyliczyć 3 głos(ów)


Aplikacje dla Inżynierów - Inżynieria & Utrzymanie Ruchu
Wydania specjalne

O wydawnictwie   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Darmowa prenumerata   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2017 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce