Magazyn pod kontrolą: jak systemy wizyjne wspierają branżę TSL?

Polski rynek logistyczny nieustannie się rozwija. Tylko w ubiegłym roku powstało prawie 3 mln mkw. nowej powierzchni magazynowej. Wraz ze wzrostem konkurencji, coraz ważniejszym aspektem staje się niezawodność przewoźników. Dlatego mówiąc o nowoczesnej i efektywnej logistyce trudno pominąć odpowiednie zabezpieczenie towarów i miejsc ich przechowywania. Pozwala ono wyeliminować nieprawidłowości, takie jak pomylone czy zagubione paczki. Aby w łatwy i skuteczny sposób ograniczyć tego typu incydenty, warto postawić na nowoczesne technologie, w tym monitoring wizyjny.

Między 2014 a 2018 rokiem, podaż powierzchni logistycznych zwiększyła się o ponad 100 proc. W Polsce jest już ponad 19 mln mkw. magazynów, co sprawia, że jesteśmy największym rynkiem magazynowym w Europie Wschodniej. Wiąże się to m.in. z trendami konsumenckimi – według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2019”, już 62 proc. polskich internautów kupuje online. Przedsiębiorcy z rynku e-handlu poszukują więc nie tylko powierzchni magazynowej, ale także sposobów na optymalizację swojej działalności.

Nowe wyzwania logistyczne

Zwiększająca się fragmentacja łańcucha logistycznego stwarza nieznane wcześniej wyzwania dla branży TSL. Już dziś w obszarze wsparcia powszechnie wykorzystywana jest telematyka. Najczęściej występującymi technologiami są dotąd kody kreskowe i czipy RFID (Radio Frequency Identification), które dzięki bramkom skanującym, przekazują do systemów śledzących informacje o położeniu i zawartości każdej paczki. Jednak narzędzia tego typu, choć pozwalają wskazać, kiedy doszło do nieprawidłowości, nie dają odpowiedzi, dlaczego tak się stało. W dochodzeniu do źródła problemu mogą natomiast pomóc systemy wizyjne.

Zainteresowanie monitoringiem w logistyce rośnie, przede wszystkim dlatego, że można wykorzystać go w coraz szerszym spektrum zastosowań. Wśród kluczowych korzyści wynikających z instalacji sieciowych kamer w magazynach można dziś wymienić nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom, ale także zwiększenie efektywności łańcucha logistycznego. Inteligentne rozwiązania wizyjne potrafią skutecznie monitorować przepływ towarów i związane z nimi procesy.

Dzięki wykorzystaniu monitoringu – łącząc obraz wysokiej jakości i odpowiednie oprogramowanie – możliwe jest prześledzenie całkowitej drogi konkretnej paczki przechodzącej przez magazyn. Nagrania wideo odpowiadające numerom w systemie tworzą bibliotekę nagrań: filmową historię wybranej paczki.– Jeśli klient zgłosi pretensje dotyczące swojej przesyłki, nie tylko będzie można dowiedzieć się, co się stało, ale również pokazać mu nagrania – komentuje Dagmara Pomirska z Axis Communications. – W branży, w której codziennie składane są tysiące skarg możliwość szybkiego sprawdzenia własnej odpowiedzialności jest dla operatora ogromną zaletą – dodaje.

Towary pod kontrolą

O tym, jak ważna jest możliwość kontroli całego łańcucha logistycznego, przekonała się firma EET Nordic, jeden z największych europejskich dystrybutorów części zamiennych i akcesoriów elektronicznych. W ofercie przedsiębiorstwa znajduje się ponad milion pozycji od takich marek jak IBM, Canon, Epson, Lenovo, Samsung czy Hitachi. Przez centrum logistyczne EET Nordic w duńskim Ballerup codziennie przepływają tysiące delikatnych części komputerowych. Właśnie dlatego firma potrzebowała narzędzia skutecznej kontroli jakości świadczonych usług i zdecydowała się na wdrożenie systemu wizyjnego od Axis Communications.

– Fakt, że obecnie jesteśmy w stanie udokumentować proces i pokazać klientowi, w jaki sposób było przetwarzane jego zamówienie, daje obu stronom poczucie bezpieczeństwa – mówi Tom Kjærulf, dyrektor ds. logistyki w EET Nordic. – Wcześniej staraliśmy się wnioskować i szacować, jakie błędy mogły wyniknąć. Teraz mamy dokładną informację na temat całego procesu. Możliwość udowodnienia, że nasi pracownicy nie popełnili żadnego błędu, a ewentualne szkody nie wniknęły z ich winy, pozwoliło nam ograniczyć koszty kontroli jakości. Klienci znacznie chętniej akceptują decyzje dotyczące rozpatrywanej reklamacji, gdy oprócz pisemnego uzasadnienia dostają nagranie wideo – podkreśla.

Obecnie aż 99 proc. dostaw firmy realizowanych jest tego samego dnia, niezależnie od docelowego miejsca wysyłki w całej Europie. Poza klientami, którzy mogą liczyć na terminową dostawę, komfort pracy zyskali także pracownicy przedsiębiorstwa. Dzięki systemowi monitoringu łatwo można bowiem zweryfikować źródło nieprawidłowości i tym samym wykluczyć błąd czy niestaranne wykonywanie obowiązków przez pracownika.

– Skuteczny monitoring musi być dostosowany do potrzeb firmy i jej pracowników, efektywny kosztowo, a także sprawdzać się w każdych warunkach – dodaje Dagmara Pomirska z Axis Communications. – Kluczowa dla podobnych rozwiązań pozostaje otwartość systemu, czyli możliwość jego integracji z pozostałymi systemami bezpieczeństwa i zarządzania, np. kontrolującymi dostępy w budynkach. Posiadanie takiej otwartej platformy, umożliwia także jej późniejszą, stopniową rozbudowę. Dzięki połączeniu technologii kamer IP z detektorami ruchu, technologią radarową oraz odpowiednią analityką, możliwe jest zabezpieczenie całej infrastruktury logistycznej – podsumowuje.


Axis Communications